نهاوندیان: مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها را آزار می دهد / مهیا کردن شرایط رقابتی برای شرکت های بیمه

نهاوندیان: مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها را آزار می دهد / مهیا کردن شرایط رقابتی برای شرکت های بیمه

اقتصاد > اقتصاد کلان - رییس دفتر رییس جمهور گفت: باید دست شرکت های بیمه را در قانون مالیات بر ارزش افزوده باز بگذاریم؛ اما حرف اصلی این است که ماباید توانایی شرکت های بیمه را در رقابتی کردن فضا دنبال کنیم.

به گزارش خبرآنلاین؛ محمد نهاوندیان در بیست و دومین همایش ملی و هشتیمن همایش بین المللی بیمه و توسعه که با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد،با اشاره به گزارش آژانس هسته ای در رد فعالیت های هسته ای ، گفت: ارائه گزارش آژانس اتمی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران گام دیگری  برای نزدیک شدن به برداشتن تحریم های ظالمانه اقتصادی است .

وی ادامه داد: در عین حفظ و تثبیت حقوق هسته ای کشورطبعا وظیفه هر فعال اقتصادی در هر حوزه ای که درآن تخصص دارد، این است که با هر گامی که به این مرحله جدید نزدیک می شویم آمادگی خود را برای جبران آنچه در گذشته بر این اقتصاد رفت، فراهم کند و با پیش بینی هوشمندانه شرایط جدید برنده شدن خود را در این مسابقه را بر کرسی بنشاند.

 رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: تحریم های اقتصادی که هم اکنون قدری راحت تر می توان درباره اهداف آن صحبت کرد این بود که ایران از نقش آفرینی و رقابت در اقتصاد ایران عقب بماند اما ملت  ایران عزتمندانه تحریم ها را پشت سر گذاشت و با گزارش اخیر آژانش معلوم شد که آن تحریم ها برپایه مستندات واقعی استوار نبود و جامعه جهانی به این نتیجه رسید که باید این تحریم ها را بردارد در عین حالی که مجموعه قدرت هسته ای و توانمندی های هسته ای تثبیت شود.

وی اظهارداشت:این امر برای فعالان اقتصادی وظیفه ای را به و جود می آورد که با فهم آن باید در جبران هزینه تحریم ها بکوشیم زیرا تحریم ها ریسک فعالیت اقتصادی و هزینه مبادله ای و ریسک سیاسی را تحمیل می کرد.

نهاوندیان با بیان اینکه، بنگاه های ایرانی ناچار بودند از مسیر های غیر تضمین شده مبادلات خود را انجام دهند که ریسک آنها بسیار بالا می رفت،تصریح کرد:گاهی برخی از حمل و نقل ها از پوشش بیمه ای لازم برخوردار نبود و از منظر کلان یکی از عمده ترین آثار اجرای برجام و رفع تحریم این است که ما در بخش تجارت خدمات که در دهه های گذشته همیشه منفی بوده ایم می توانیم اقدامات مطلوبی انجام دهیم.

 وی ادامه داد:شرایط تحریم به دلیل ضرورت رفع نیاز داخلی این شرایط را فراهم آمورد که بخصوص در بیمه های اتکایی تجارب بزرگی به دست آوریم.

به گفته نهاوندیان،به روز بودن و استفاده از فناوری پیشرفته قواعد رقابت در بازار را شکل می دهد پس آماده شدن ما برای فضای تحریم به معنی به روز کردن و کارآمد کردن نیروهای انسانی است اما این کافی نیست که ما در یک حوض خانگی با همدیگر مسابقه دهیم ما باید برای دریاهای بزرگ شناگرانی را آماده کنیم.

وی با طرح این سوال که لازمه این توانمندی چیست؟ ، گفت:وقتی سخن از توانمندی می شود چشم می دوزیم به دولت که این نگاه شاید در کوتاه مدت علاج باشد اما در بلند مدت اتکا به منابع دولت ضد توانمندی است.ما زمانی می توانیم در یک مسابقه بین الملی برنده شویم که بتوانیم سرمایه گذار و سپرده گذار را تشویق و قانع کنیم که شرکت خصوصی هم می تواند برای آنها سودآور باشد.
به گفته وی ،  یک طرف باید فضای کار شرکت های بیمه ای را رقابتی کنیم و این در حالی است که طبعا ما نمی توانیم هزینه ای غیر متعارف بر صنعت بیمه داشته و با بیمه های خارجی رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه، ما باید دست  شرکت های بیمه را در قانون مالیات بر ارزش افزوده باز بگذاریم اما حرف اصلی این است که ما توانایی شرکت های بیمه را در رقابتی کردن فضا دنبال کنیم،گفت:یک ماده ای در قانون بهبود فضای کسب و کار وجود دارد که برخلاف گذشته اقتصاد دولت زده ما هرجا که رقابتی بین بخش دولتی و بخش خصوصی باشد در شرایط مساوی دولت وظیفه دارد فضا را دراختیار بخش خصوصی قرار دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه گفت: این حذف شرکت های دولتی در رقابت با بنگاه های خصوصی لزوما به معنای از بین رفتن شرکت های دولتی نیست، اما می تواند شرایط کار را برای شرکتهای خصوصی تسهیل کند.

به گفته وی در رقابت بین شرکت ها حتما باید شفافیت وجود داشته باشد به گونه ای که سرمایه گذار خصوصی انگیزه و توان مالی لازم برای رقابت را داشته باشد.
وی  با اشاره به موانع اصلی فعالیت شرکت های خصوصی در بازار بیمه افزود: کاهش مقررات دست و پاگیر ، تسهیل رویه ها به نحوی که بخش خصوصی بتواند نرخ رشدی بالاتر از رقیب دولتی خود داشته باشد.

نهاوندیان افزود: نکته مهم دیگر در فضای رقابتی این است که ما باید با ایجاد تنوع در خدمات بیمه ای مشتری های جدید کسب کنیم. سهم بسیار بالایی از خدمات بیمه ما در بخش بیمه ثالث و خدمات بیمه درمان خلاصه می شود . در حالی که ما در حوزه بیمه عمر و زندگی و سپرده همچنان راه طولانی در پیش داریم.

به گفته نهاوندیان، هیچ رقابتی بدون سیاست هوشمندانه و نظارت بسیار قوی پایدار نمی ماند و هرجا می خواهیم رقابت افزایش کند باید نظارت قوی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیمه مرکزی باید قواعد رقابتی را اعمال و از آن حراست کند و مراقب درجه تمرکز و انحصار بازار باشد تا به رقابت چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی منصفانه کمک کند.  

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا