رفع تحریم ها؛ فرصت و تهدیدهای صنعت بیمه /دلایل عدم استقبال از بیمه زندگی در ایران

رفع تحریم ها؛ فرصت و تهدیدهای صنعت بیمه /دلایل عدم استقبال از بیمه زندگی در ایران

اقتصاد > اقتصاد کلان - علی طیب نیا گفت: تحریم ها ارتباط بین صنعت بیمه و مجموعه نهادهای مالی ایران و خارجی را محدود کرد که با توفیق در مذاکرات در آستانه حذف تحریم ها قرار گرفتیم و این امر زمینه تعامل هر چه بیشتر شرکت های بیمه ایرانی و خارجی را فراهم می کند.

علی طیب نیا در بیست و دومین همایش ملی و هشتمین همایش بین المللی بیمه و توسعه که امروز با حضور محمد ابراهیم امین رییس کل بیمه مرکزی و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد؛ گفت: صنعت بیمه جزو لاینفک نهادهای مالی است که به رشد اقتصادی و ارتقا رفاه عمومی کمک می کند البته سرمایه گذاری و تولید با یکدیگر ارتباط دارند و یکی از خدمات صنعت بیمه نیز پوشش ریسک ها و خطرات است. 

وی ادامه داد: این پوشش ها خطرات آینده را پیش بینی پذیر می کند و تاثیر مثبتی در سرمایه گذاری و رشداقتصادی ایفا می کند و برای خانوارها نیز با افزایش اطمینان و افزایش رفاه اجتماعی ایجاد می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: منابع مالی که در صنعت بیمه انباشته می شود می تواند در رشداقتصادی کشور نقش ایفا کند و فاصله زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت باعث می شود که صنعت بیمه دارای ذخایر فنی باشد که یکی از مهمترین منابع عرضه کننده وجوه در بازارها است .

وی ادامه داد: این صنعت هم نقش اساسی در کاهش مخاطرات ایفا می کندو هم نقش خود را در بازار سرمایه و بازار های مالی ایفا می کند ضمن اینکه صنعت بیمه با تامین امنیت لازم می تواند به افزایش رفاه اجتماعی کمک کند.

وی با بیان اینکه،نقش صنعت بیمه در پیشرفت اقتصادی کشور ها و از جمله ایران نقشی غیر قابل انکاردارد ، اظهارداشت:ضریب نفود بیمه های زندگی در ایران دو دهم درصد و در دنیا 3.7 درصد است و بنابر این فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم و این فاصله نگران کننده است و از طرفی نشان دهنده ظرفیت در اقتصاد کشور است.

طیب نیا ادامه داد: اگر با یک برنامه ریزی صحیح از این ظرفیت ها استفاده کنیم می توانیم با تحت پوشش قرار دادن بسیاری از بخش ها مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به رشد اقتصادی کشور در یک دوره کوتاه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه، استفاده از این فرصت و شکاف موجود از اهداف وزارت اقتصاد است ، افزود:البته باید وضعیت موجود را شناسایی کنیم و با برنامه راهبردی منطقی و منسجم بر چالش ها غلبه کنیم.

وزیر امور اقتصادی ودارایی ادامه داد: اگر چه صنعت بیمه در سال های گذشته با تحولات رو برو بوده اما هنوز با چالش هایی مواجه است و برخی از این چالش ها شامل پیچیدیگی های گذار ازوضعیت انحصاری به رقابتی است که البته با اجرای اصل 44 اقداماتی در این زمینه آغاز شده اما با بازار رقابتی مناسب فاصله داریم ضمن اینکه هم نهاد ناظر با وضعیت مطلوب فاصله دارد و هم سایر ارکان بازار و بیمه مرکزی باید از فعالیت های تصدی گری فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه، نظارت بر توانگری مالی شرکت های بیمه را باید مد نظر قرار دهدیم ، گفت: بیمه ایران در حوزه هایی باید عمل کند که شرکت های خصوصی امکان انجام آن را ندارند و وظیفه بیمه ایران این است که طرح ها را راه اندازی کند و در اختیار بیمه های خصوصی قرار دهد ضمن اینکه نباید با بیمه ها رقابت داشته باشد.

به گفته طیب نیا، اصلاحات در سه رکن نهاد ناظر ، بیمه دولتی و خصوصی باید به گونه ای باشد که در آینده شاهد بازار مناسب و رقابت کارآمد در حوزه صنعت بیمه باشیم .

وی با بیان اینکه، بیمه های زندگی بین 40 تا 60 درصد سبد بیمه ها را در اختیار دارد اما در ایران از توسعه لازم برخوردار نیست و شکاف این بخش از سایر حوزه ها بیشتر است، گفت: این امر به دلایل اقتصادی است و همان گونه تورم برای اقتصاد زیان بار است برای بیمه نیز همین گونه بوده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد:سیاست های دولت در زمینه مهار تورم موفق بوده و در آستانه تورم یک رقمی قرار گرفتیم به طوری که پیش بینی می شود نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه تک رقمی شود و البته تورم تولید کننده نیز یک رقمی شده و تورم مصرف کننده نیز تک رقمی خواهد شد واین امر می تواند شرایط لازم را برای توسعه بیمه های زندگی فراهم می کند .

وی با بیان اینکه پرداخت مالیات و عوارض متعدد از دیگر مشکلات صنعت بیمه است، گفت: در ایران نه تنها از صنعت بیمه مالیات دریافت می شود بلکه عوارض متعددی مازاد بر سایر فعالیت ها در یافت می شود به نحوی که حدود 40درصد فروش بیمه و حق بیمه صادره به عنوان عوارض دریافت می شود که باید به صورت جدی در جهت حذف آن اقدام کرد.

وزیر امور اقتصادی و ودارایی با اشاره به برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه ،گفت:در لایحه مالیات بر ارزش افزوده حذف این مالیات از صنعت بیمه دیده شده است که امیدواریم تصویب شود.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های ناعادلانه بر اقتصاد کشور ، گفت: تحریم ها ارتباط بین صنعت بیمه و مجموعه نهادهای مالی ایران و خارجی را محدود کرد که با توفیق در مذاکرات در آستانه حذف تحریم ها قرار گرفتیم و این امر زمینه تعامل هر چه بیشتر شرکت های بیمه ایرانی و خارجی را فراهم می کند که هم فرصت و هم تهدید است.

به گفته طیب نیا، باز شدن اقتصاد جهانی بر روی صنعت بیمه می تواند در رقابت پذیری موثر باشد. اگر نتوانیم صنعت بیمه را متحول کنیم با مشکلاتی مواجه می شود زیراحضور شرکت های خارجی در ایران ضروری است ولی باید با پیش نیاز ها همراه باشد ضمن اینکه گذار از وضعیت انحصاری به رقابتی باید با برنامه ریزی مناسب انجام شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا