دکتر ایمانی راد توضیح می دهد:آیا خیز یورو در بازارهاى جهانى ادامه خواهد داشت؟

دکتر ایمانی راد توضیح می دهد:آیا خیز یورو در بازارهاى جهانى ادامه خواهد داشت؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - دکتر مرتضی ایمانی راد تحلیل گر اقتصاد بین الملل در کانال تلگرام موسسه مطالعاتی بامداد نوشت:چشم انداز یورو در بازارهاى جهان هنوز مثبت و امیدوار کننده نیست .

هفته گذشته در بازارهاى جهانى نرخ برابرى يورو در مقابل دلار امريكا EUR/USD به طور قابل ملاحظه اى افزايش يافت و در انتهاى هفته ، از نرخ برابرى ١/٠٥ به ١/٠٩٥ افزايش يافت . اين ميزان افزايش در ظرف سه روز در بازار فاركس كم سابقه بوده است و با توجه به اينكه مدت زمان زيادى است كه  اين جفت ارز در حال كاهش است ، عده زيادى از متخصصين بازارهاى مالى معتقدند كه نرخ برابرى ١/٠٥ كف قيمت بوده و بازارها آماده مى شوند تا در سال ٢٠١٦ اين جفت ارز رقم هاى بالاترى را تجربه كند. 

ولى چرا اين جفت ارز براى ما مهم است ؟ اگر نرخ برابرى يورو به دلار را با قيمت جهانى نفت (مثلا قيمت نفت WTI ) در يك نمودار ترسيم كنيم متوجه مي شويم كه اين دو منحنى ارتباط معنى دار و قوى با هم دارند. يعنى در بازارهاى مالى جهان نرخ بالاى نفت در بيشتر مواقع با نرخ برابرى بالاى يورو به دلار همراه است .در نتيجه اگر در سال ٢٠١٦ ، آنطور كه گروهى از كارشناسان پيش بينى مي كنند ، بالاتر رود، نشانه هاى افزايش قيمت نفت هم ظاهر مى شود و اين خود موجب تحولات مهمى در اقتصاد ايران در سال ٢٠١٦ خواهد شد. پاسخ به اين سئوال منفى است . به عبارت ديگر چشم انداز يورو در بازارهاى جهان هنوز مثبت و اميدوار كننده نيست .

هنوز برخى از كشورهاى اروپايى درگير مشكلات جدى هستند، هنوز بيكارى در اروپا بيداد مي كند، نرخ رشد بدهى هاى خصوصى و عمومى در بسيارى از كشورهاى اروپايى بالا است ، نرخ رشد اقتصادى كه تازگيها در اروپا شروع شده ، هر چند مثبت و رو به جلو است ، ولى ضعيف و شكننده است و مهمتر از همه ، اروپا از تورم منفى رنج مي برد و هنوز نتوانسته است نرخ تورم را به حد قابل قبولى برساند. اينها در شرايطى است كه سياستهاى انبساط پولى متعددى در اروپا به اجرا در آمده است . ولى علي رغم اين مشكلات چرا در مدت زمان كمى ( دو روز ) يورو چنين خيزى برداشت ؟ 

از چند ماه پيش كه زمزمه هاى افزايش احتمال برنامه جديد انبساط پولى توسط بانك مركزى اروپا شنيده شد بازارهاى مالى به اين احتمال بهاى زيادى دادند و در نتيجه آن يورو در بازار فاركس شروع به كاهش كرد. اين كاهش نرخ برابرى يورو به دلار امريكا را از ١/١٣ به ١/٠٥ رساند و همه منتظر بودند تا در روز پنجشنبه كه قرار بود برنامه انبساط پولى بانك مركزى اروپا اعلام شود، نرخ برابرى يورو به دلار از اين هم پايين تر برود.

در واقع پيش بينى معامله گران بازار فاركس قيمت يورو را به شدت پايين آورده بود و در نتيجه ، در روز پنجشنبه بانك مركزى اروپا برخلاف پيش بينى ها ، برنامه جدى انبساط پولى را اعلام نكرد و همين مساله موجب شد كه نرخ يورو به دلار به مقدار قبلى خود باز گشت. به عبارت ديگر بازار اشتباه پيش بينى خود را اصلاح كرد. در نتيجه اين افزايش يكباره فاقد هر گونه دليل فاندامنتال است و بنابراين نميتواند تداوم داشته باشد.

 تا موقعى كه آمارهاى اقتصادى در امريكا نشان دهنده حركت اقتصاد امريكا رو به جلو است و تا موقعى كه مشكلات اروپا حل نشود، احتمال افزايش يورو به دلاربسيار كم است . در نتيجه براى سال ٢٠١٦ نرخ بالايى براى يورو به دلار پيش بينى نمى شود و به نظر مي رسد كه اين جفت ارز در بهترين حالت خود تا سقف ١/١٥ افزايش يابد و در بخش زيادى از سال هم به صورت نوسانى sideway حركت كند و به صورت خفيفى تمايل به كاهش داشته باشد.

 اگر اين پيش بينى درست باشد كالاى همزاد اين جفت ارز ، يعنى قيمت نفت هم در سال ٢٠١٦ افزايشى نخواهد بود و بنابراين متغيرهاى وابسته به درآمدهاى ارزى در ايران نيز به همين ترتيب در سال ١٣٩٥ تحت تاثير اين مساله قرار خواهند گرفت و وضعيت خوبى براى آنها پيش بينى نمى شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا