معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی خبر داد

کشف خاک‌های نادر در پهنه سنگان

کشف خاک‌های نادر در پهنه سنگان

گروه اكتشاف و زمين شناسي - معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از کشف خاک‌های نادر در پهنه سنگان خبر داد و گفت: در مرحله شناسایی فلزات و مواد کشف شده در پهنه سنگان هستیم و باید به صورت ویژه روی این موضوع کار شود تا اکتشاف به اتمام برسد.

به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا در خصوص فلزات کشف شده در پهنه سنگان اظهار کرد: طلا، مس، سرب، روی، مس، آهن آبرفتی و آهن از عمده ذخایری هستند که در پهنه سنگان کشف شده‌اند و همچنین خاک‌های نادر نیز در این بخش دیده شده است.

وی با اشاره به میزان پیشرفت در اکتشاف فلزات پهنه سنگان گفت: اکتشاف چهار مرحله دارد که مرحله اول آن شناسایی است و در مراحل بعدی عیار و میزان ذخیره فلزات مشخص می‌شود و در منطقه سنگان در حال حاضر در مرحله اول هستیم و باید به صورت ویژه روی این موضوع کار شود تا اکتشاف آن به پایان برسد.

برنا درباره نحوه اقدامات انجام شده برای کشف فلزات اظهار کرد: مساحت پهنه سنگان 12 هزار کیلومتر مربع است که آن را به هزار کیلومتر مربع در 75 محدوده و در واقع از یک محدوده بزرگ آن را به مناطق مشخص تبدیل کردیم و سیاست وزارت صنعت این است که با برگزاری مزایده یا با مشارکت دولت و بخش خصوصی این بحث پیگیری شود.

استقبال از حضور بخش خصوصی در حوزه اکتشافات

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران با بیان اینکه دولت از ورود بخش خصوصی توانمند در حوزه اکتشافات استقبال می‌کند، یادآور شد: در ایران به دلیل اینکه ریسک اکتشافات بالاست، دولت‌ها وارد حوزه اکتشافات شدند؛ اما غالبا دولت‌ها اکتشافات پایه را انجام داده و اطلاعات پایه را تکمیل می‌کنند و بخش‌های خصوصی ادامه‌دهنده راه هستند.

وی به راهکارهای لازم برای تشویق بخش‌های خصوصی در جهت ورود به حوزه اکتشافات اشاره کرد و گفت: قوانین این حوزه باید شفاف شود و بانک‌ها تسهیلات لازم در بخش معدن را در اختیار بخش‌های خصوصی قرار دهند.

برنا خاطرنشان کرد: دستگاه‌های موازی مانند محیط‌زیست، جنگل‌بانی‌و... نیز باید شرایط را برای فعالیت‌های معدنی تسهیل کنند تا بخش خصوصی وقت خود را صرف حاشیه‌ها از جمله گرفتن مجوز نکند.

فقط یک درصد معادن فعال کشور دولتی هستند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی تمام معادن را در دست دارد و تنها یک درصد معادن فعال دست دولت است.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران با اشاره به رکود در بخش استخراج تصریح کرد: در دنیا قیمت‌ها افت کرده و این موضوع سبب شده کشش برای خرید مواد معدنی کم شود، زیرا قیمت تمام شده خروج مواد از زمین یا از آنچه در بازار عرضه می‌شود، کمتر یا با آن مساوی است و چون سودی ندارد باعث افت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزش افزوده مواد خام بالاتر رود و ذخایر فرآوری شوند، به رشد خوب و منطقی خواهیم رسید و سپس فعالیت بخش‌های خصوصی افزایش می‌یابد.

شناسایی بیش از هزار محدوده طلا در کشور

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با بیان این‌که در کمربند ارومیه-دختر و همچنین زون سنندج-سیرجان و دیگر نواحی مستعد، طلا همراه با مس پورفیری وجود دارد، گفت: محورهای طلاخیز بسیاری در ایران همچون کمربندی سنندج سیرجان و ارومیه دختر وجود دارد.

برنا عنوان کرد: در دنیا 20 درصد از طلایی که به دست می‌آید، از ذخایر با مس پورفیری اخذ می‌شود که در این حوزه اقدامات خوبی در ایران انجام شده است.

وی همچنین از شناسایی بیش از هزار محدوده طلا در کشور خبر داد و افزود: حدود 100 مورد آن در اولویت قرار دارد و اقداماتی نیز برای شناسایی بیشتر مناطق دارای طلا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یک طرح اکتشافی سراسری سال 1377 اجرا شد که در آن به تمام اکتشافات موضوعی به ویژه طلا توجه شده بود.

برنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه‌ اکتشاف، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که اکتشاف در کشورش به اتمام رسیده است و با توجه به اقداماتی که در سال‌های اخیر در حوزه اکتشاف صورت گرفته، می‌توان گفت که ایران عملکرد خوبی را در زمینه‌ اکتشاف داشته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اکتشاف در مقیاس 25 هزار صورت می‌گیرد که در مقایسه با شروع کار اطلاعات 16 برابر مقیاس قبلی است.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خاطرنشان کرد: در بلوک سنگان حدود 12 هزار کیلومتر مربع کار مشترک با دیگر ارگان‌های حاکمیتی به منظور اکتشاف انجام شده و تاکنون نیز ژئوفیزیک هوایی این منطقه تکمیل و 75 محدوده امیدبخش معدنی مشخص شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا