پایان هفته نزولی آتی سکه

پایان هفته نزولی آتی سکه

اقتصاد > اقتصاد کلان - اقتصاد نیوز نوشت:بازار فیوچرز سکه طلا هفته گذشته را متاثر از نوسانات نرخ ارز و طلا با فراز و فرودهای نسبی پشت سر گذاشت.

 در فاصله روزهای شنبه 7 آذرماه تا پنجشنبه دوازدهم این ماه قیمت سکه‌های آتی در کلیه سررسیدها ابتدا با رشد نسبی روبه‌رو شد سپس در پایان هفته کاهش یافت. عمده نوسانات قیمت سکه در این هفته نیز در دست طلای جهانی بود.

در شرایطی که طی دو روز شنبه و یکشنبه بازار جهانی طلا بسته بود متاثر از رشد نسبی نرخ ارز در بازار داخل قیمت سکه‌های آتی در کلیه قراردادها نیز با رشد نسبی روبه‌رو شد. روز یکشنبه قیمت تسویه روزانه سکه در سررسیدهای دی و اسفند 94 به ترتیب افزایش هزار تومانی را نسبت به قیمت تسویه همین سررسیدها در روز شنبه تجربه کرد. در قراردادهای دورتر اردیبهشت و تیرماه 95 اما قیمت سکه با نوسان محسوسی مواجه نشد.

روز دوشنبه و سه‌شنبه قیمت هر اونس طلا با افزایش روبه‌رو شد که در نتیجه قیمت سکه نیز در بازار نقدی و آتی رشد نسبی را تجربه کرد. روز چهارشنبه به مناسبت اربعین، بازارهای نقدی و آتی سکه طلا تعطیل بود، اما در این روز رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در سخنان مهمی اعلام کرد من مشتاقانه منتظر افزایش نرخ بهره هستم؛ چرا که این مساله نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا از وضعیت رکود به سوی رونق گام برداشته است. همین سخنان کافی بود تا موجب کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در روز پنجشنبه و تاثیر آن بر قیمت‌ها در بازارهای طلای داخل شود.

آخرین نشست فدرال‌رزرو آمریکا در سال 2015 میلادی قرار است روزهای 15 و 16 دسامبر برگزار شود و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بر این باورند که فدرال‌رزرو برای نخستین بار از سال 2006 میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

البته یلن روز چهارشنبه در سخنان خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده که آیا در آخرین نشست سال جاری میلادی تصمیمی در خصوص افزایش نرخ بهره خواهد داشت یا خیر اما او اظهار کرده رشد اشتغال در ماه اکتبر نشانگر بهبود وضعیت بازار کار آمریکا بوده ولی بازار اشتغال هنوز به قدرت کامل دست نیافته است. ریسک‌های ناشی از اقتصادهای خارجی علیه آمریکا از تابستان تاکنون کاهش یافته و به نظر من چشم انداز نرخ تورم در آمریکا مثبت خواهد بود. 

کارشناسان این سخنان را نشانه‌ای از عزم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره قلمداد می‌کنند که منجر به تقویت ارزش دلار آمریکا و کاهش ارزش طلا خواهد شد. 
به هر ترتیب طی هفته قبل حجم قراردادهای آتی سکه در سررسید تیر 95 به تعداد 11 هزار و 323 قرارداد رسید. در سررسید اردیبهشت 95 نیز به 2052 قرارداد و در سررسیدهای اسفند و دی 94 نیز به ترتیب به 402 و 646 قرارداد بالغ شد. 

طی این هفته بیشترین قیمت سکه در سررسیدهای بازار آتی در روز سه‌شنبه ثبت شد و کمترین قیمت آن به روز پنج‌شنبه متاثر از افت بهای طلای جهانی اختصاص داشت. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا