پاکستان ملکه انگلیس را به میز محاکمه 100میلیون پوندی می‌کشاند

کشمکش پاکستان و بریتانیا بر سر کوه نور

کشمکش پاکستان و بریتانیا بر سر کوه نور

ویل گرایس/گزارشگر

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دادخواست برای بازگشت الماس نور به پاکستان توسط دادگاه این کشور مورد بررسی قرار گرفته‌است.

این الماس 105قیراطی در حال حاضر بخشی از جواهر تاج بریتانیا را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود بیش از 100میلیون پوند ارزش داشته باشد.

گفته می‌شود زمانی‌که شرکت ایست‌ایندیا در سال 1849 منطقه پنجاب را تسخیر کرد، بریتانیایی‌ها این الماس را ربودند.

طبق ادعای جافری تا کنون 789 نامه برای ملکه و مقامات انگلیسی نوشته شده و درخواست بازگشت این الماس مطرح شده‌است

جاوید اقبال جافری وکیل این پرونده به رویترز اعلام کرده‌است که این الماس بخشی از دارایی و میراپ پنجاب است. او همچنین اظهار کرده‌است که در دوران استقلال سال 1947 این جواهر بین هند و بخش تازه شکل‌گرفته پاکستان تقسیم شد.

جافری، ملکه الیزابت را پاسخگوی این پرونده دانست و به رویترز گفت: «ربودن این سنگ با مقاصد شخصی و به صورت غیرقانونی صورت گرفته و هیچ‌گونه ماده قانونی این عمل را تأیید نمی‌کند.»

این خبر چند هفته پس از آن منتشر شد که گروه‌های هندی وکلا را تحت فشار قرار دادند تا مسئله را در دادگاه عالی لندن پیگیری کنند. این گروه نیز اصرار دارند که «کوه نور» الماسی است که از هند ربوده شده و جزو یکی از هنرهای مصنوع هندوستان به شمار می‌رود.

این الماس در تاجی که ملکه مادر در مراسم تاجگذاری همسر خود یعنی کینگ جورج پنجم در سال 1937 بر سر گذاشته بود به کار رفته‌است.  طبق ادعای جافری تا کنون 789 نامه برای ملکه و مقامات انگلیسی نوشته شده و درخواست بازگشت این الماس مطرح شده‌است.

منبع: ایندیپندنت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا