تاکیدرئیس اوپک به بازگشت تعادل به بازارنفت

تاکیدرئیس اوپک به بازگشت تعادل به بازارنفت

رئیس نیجریه ای اوپک با اشاره به ۱.۳ میلیون بشکه ای تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۶، گفت: تعادل بین عرضه و تقاضا نفت در بازار ایجاد می شود.

به گزارش نامه نیوز، امانوئل ایبه کایچکوو، وزیر نفت نیجریه امروز در افتتاحیه نشست ١٦٨ وپک بیان اینکه بازار نفت در ۶ ماه گذشته شاهد نوسان بوده است به کاهش قیمت نفت از اجلاس ١٦٧ اوپک تا کنون اشاره کرد و افزود: قیمت سبد نفتی اوپک از ٦٠ دلار برای هر بشکه در ماه ژوئن سالجاری میلادی به ٤١ دلار برای هر بشکه در ماه نوامبر کاهش یافته است.
 
وزیر نفت نیجریه با اشاره به این که کاهش قیمت نفت نشان دهنده مازاد عرضه در بازار است، به گونه ای که سطح ذخیره سازی نفت به نقطه اوج تاریخی رسیده است، تصریح کرد: تردیدی نیست که صنعت نفت، در میانه یک چرخه چالش برانگیز قرار دارد.
 
کاچیکوو با بیان این که اوپک این وضع را با دقت بسیار زیر نظر داشته است و این مسائل، محور اصلی گفت و گوهای امروز است، خاطر نشان کرد: در نشست امروز تحولات ٦ ماه گذشته و دورنمای سال آینده بررسی خواهد شد.
 
این مقام مسئول با اشاره به این که بر اساس برآوردهای انجام شده رشد اقتصادی در سال ٢٠١٥ میلادی ٣,١ درصد است، گفت: این رقم اندکی کمتر از برآورد اوپک در نشست ماه ژوئن سال جاری میلادی است که کاهش سرعت رشد اقتصادی در برخی کشورهای در حال توسعه، مهمترین دلیل آن به شمار می آید.
 
به گفته کاچیکوو، پیش بینی می شود رشد اقتصادی سال آینده میلادی به ٣,٤ درصد باشد.
 
رئیس نشست ١٦٨ اوپک با بیان این که تقاضای روزانه نفت جهان در سال ٢٠١٥ میلادی یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه افزایش می یابد که نسبت به رشد یک میلیون بشکه در سال ٢٠١٤ میلادی بیشتر است، تصریح کرد: برای سال آینده، پیش بینی می شود که تقاضای روزانه نفت یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه افزایش یابد و به میانگین ٩٤ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه برسد که بیشترین این رشد، از جانب کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) خواهد بود.
 
وی در ادامه به بخش عرضه نفت اشاره  و خاطر نشان کرد: کشورهای غیر عضو اوپک همچنان شاهد افت چشمگیر در رشد تولید خود در مقایسه با سالهای گذشته خواهند بود. در واقع، پیش بینی می شود که تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال ٢٠١٦ میلادی شاهد انقباض باشد.
 
این مقام نیجریه ای با اعلام اینکه این روند کاهشی بیش از هر چیز نتیجه کاهش سرمایه گذاری و افت تولید نفت از ذخایر نامتعارف آمریکاست که از ماه مه سال جاری میلادی رو به کاهش گذاشته است، افزود: کاهش حفاری چاههای جدید و نصف شدن تعداد چاه های فعال، به روشنی این مسئله را به نمایش می گذارد.
 
به گفته وی، این تحولات، نشان دهنده آغاز بازگشت توازن به بازار نفت در سال ٢٠١٦ میلادی هستند زیرا پیش بینی می شود که تقاضا برای نفت خام اوپک در این سال با ١,٢ میلیون بشکه افزایش، به ٣٠ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه برسد.
 
کاچیکوو خاطر یادآور شد: یک بازار متوازن و باثبات، در سالهای آینده از اهمیتی حیاتی برخوردار است تا استمرار سرمایه گذاری در صنعت نفت در تلاش این صنعت برای برآورده کردن تقاضای روزافزون انرژی جهان، تضمین شود.
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا