قیمت‌نفت در18ماه‌اخیر، 60درصدکاهش‌یافت

تثبیت سقف تولید روزانه اوپک

تثبیت سقف تولید روزانه اوپک

نشست عادی ١٦٨ اوپک بدون تصمیم جدیدی به پایان رسید و سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان بدون تغییر ماند، اما با توجه به این که اعضا در این نشست تصمیم جدیدی نگرفتند قرار شد، یک نشست فوق العاده برگزار کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شانا یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی وزارتی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بدون هیچ تصمیمی درباره سقف تولید اوپک به کار خود پایان داد، از این رو سقف تولید پیشین ٣٠ میلیون بشکه در روز این سازمان بدون تغییر خواهد ماند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز پس از ترک نشست پشت درهای بسته امروز اوپک گفت: تصمیم جدیدی گرفته نشد.

پیش از این خبرگزاریهای رویترز و بلومبرگ به نقل از برخی منابع از افزایش روزانه یک میلون و ٥٠٠ هزار بشکه ای سقف تولید اوپک و رسیدن به مجموع ٣١ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه خبر داده بودند، که با انتشار اخبار رسمی، این خبر تکذیب شد.

تصمیم امروز اوپک به نظر نمی رسد تاثیری در بازگشت بشکه های نفت ایران به بازارهای جهانی داشته باشد؛ ایران بلافاصله پس از لغو تحریمها، که آن را هفته نخست ژانویه اعلام می کنند ٥٠٠ هزار بشکه تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و این رقم ظرف شش ماه آینده به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک هم اکنون بالاتر از سقف تصویب شده خود یعنی ٣٠ میلیون بشکه در روز تولید می کند و پایبندی اعضا به سقف تصویب شده خود سبب حذف مازاد یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای از بازار خواهد شد؛ بدون شک کشورهای که در دوران تحریم ایران، تولید خود را افزایش دادند  هم اکنون باید با کاهش تولید جای برای بشکه های ایران باز کنند و فقط در اینصورت است که می توانند به بازار نفت کمک کنند.

قیمت سبد نفتی اوپک هم اکنون کمتر از ٤٠ دلار در هر بشکه معامله می شود؛ قیمت نفت طی ١٨ ماه اخیر بیش از  ٦٠ درصد کاهش یافت و از ١١٥ دلار در هر بشکه به ٤٥ دلار رسیده است، این در حالی است که عرضه بیش از اندازه در بازار از عواملی است که سبب کاهش قیمت نفت شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا