تعاون و کار در هفته‌ای که گذشت ...

از رشد تعداد مقرری‌بگیران تا افزایش تشکل‌های کارگری

از رشد تعداد مقرری‌بگیران تا افزایش تشکل‌های کارگری

تشکیل ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی در اتاق تعاون ایران، رشد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم و اشتغال مجدد مقرری بگیران از مهمترین اخبار هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این هفته ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی با محور روان‌سازی فعالیت تعاونی‌ها تشکیل شد.

ماشاءالله عظیمی - دبیرکل اتاق تعاون ایران - جزییات تشکیل این ستاد را تشریح کرد و گفت: ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی در عالی‌ترین سطح با هدف توسعه بخش تعاون و برنامه‌ریزی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در اتاق تعاون راه اندازی شده و در راستای پیشبرد اهداف سند استراتژی سه ساله با محوریت اقتصاد مقاومتی گام برخواهد داشت.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی این ستاد در بخش‌های مختلف تاکید کرد: بدون حضور مردم، دولت توان اجرای دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی را نخواهد داشت.

به گفته دبیرکل اتاق تعاون ایران در راه اندازی این ستاد از ظرفیت نخبگان و رسانه‌ها در جهت تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری استفاده خواهد شد.

ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی فاقد بیمه نامه حوادث خبر دیگری بود که از سوی مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار اعلام شد.

به گفته علی اقبالی، بر اساس قانون برنامه پنجم، همه اتباع خارجی مقیم ایران موظف به دارا بودن بیمه نامه برای پوشش حوادث و بیماری‌های احتمالی در مدت اقامت در این کشور هستند.

وی تاکید کرده اتباع خارجی مقیم ایران موظف هستند خود و افراد تحت تکلف خود را مطابق قوانین و مقررات مربوط نزد یکی از شرکت‌های بیمه‌گر داخلی بیمه حوادث کنند.

در حال حاضر به کارگیری اتباع خارجی مقیم کشور که بیمه نامه حوادث ندارند، ممنوع است و بر اساس مصوبه دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را دارد.

رشد 33 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

دلاور نظری - مدیر کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت کار - از رشد 33 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: این رقم نشانه توجه ویژه دستگاههای مرتبط به این تشکل‌ها است.

وی افزود: در سطح کشور 12 هزار تشکل کارگری و کارفرمایی به ثبت رسیده که 2600 مورد، تشکل کارفرمایی است.

نظری، ضمن تاکید بر حضور موثر زنان در تشکل‌های کارگری اظهار کرد: باید بسترهای لازم برای توانمندسازی این تشکل‌ها فراهم شود تا قدرت چانه زنی برای پیگیری مطالبات خود را داشته باشند.

این هفته مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ویژگی‌های تعاونی‌های ثبت شده در ماه گذشته را منتشر کرد.

بر اساس گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در آبان ماه سال 1394 تعداد 300 تعاونی به منظور انجام فعالیتهای مختلف اقتصادی در سطح کشور تشکیل و ثبت شده که تعداد اعضای این تعاونیها 4940 نفر و تعداد فرصتهای شغلی 4031 نفر بوده است.

به موجب این گزارش، بیشترین تعداد تعاونیهای ثبت شده مربوط به استانهای فارس و خراسان رضوی بوده که در بخشهای کشاورزی و صنعتی آغاز فعالیت کرده‌اند.

همچنین ۳۰۰ بنگاه جدید تعاونی در بخش‌های صنعت، کشاورزی، مستغلات و کسب و کار در آبان ‌ماه امسال با ظرفیت ایجاد ۴۰۳۱ نفر اشتغال راه‌اندازی و فعال شده است.

این هفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت که زمینه اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری از سوی وزارت کار فراهم می شود.

آنطور که کریم یاوری گفته بعد از گذشت 12 سال و برای نخستین بار در سال 93 منابع صندوق بیمه بیکاری بر مصارف آن پیشی گرفته و به میزان 240 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته وی در سه ماهه دوم سال 94 تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده که این امر به دلیل وجود رکود و مشکلات اقتصادی در بنگاه‌های اقتصادی بوده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، همچنین از افزایش 17 درصدی مقرری بگیران معرفی شده به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داده و گفته است: وزارت کار درصدد است تا از محل صرفه‌جویی‌های به عمل آمده از طریق اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری، حمایتهایی را برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نظر بگیرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا