سهم ایران از تجارت با نزدیک‌ترین کشور دریایی‌اش فقط 750 میلیون دلار!

سهم ایران از تجارت با نزدیک‌ترین کشور دریایی‌اش فقط 750 میلیون دلار!

سطح روابط تجاری ایران و عمان در حال حاضر حدود 750 میلیون دلار است، در صورتیکه عمان نزدیک‌ترین فاصله دریایی را با ایران (جزیره قشم) دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، موقعیت خاص استراتژیک و فاصله نزدیک جغرافیایی، اشتراکات دینی و تاریخی، سهولت و هزینه پایین در حمل و نقل کالا و همچنین وابستگی 100 درصدی به واردات مواد غذایی، سرمایه‌گذاری‌های عظیم در صنعت گردشگری‌ و هتلداری و بهترین مسیر برای دسترسی به بازار شمال آفریقا از جمله مزیت‌هایی است که کشور عمان را به یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر ایرانی تبدیل کرده است ولی با وجود اشتراک فراوان میان کشور عمان و ایران، نتوانسته‌ایم سهم خوبی از بازار این کشور در اختیار داشته باشیم.

ایران به عنوان همسایه و با داشتن اشتراکات فراوان متاسفانه نتوانسته حجم وسیعی از بازارهای کشور عمان را در دست بگیرد و حجم روابط تجاری این دو کشور بسیار پایین است.

در این باره عباس عبدالخانی - رایزن بازرگانی ایران در عمان - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ظرفیت های سرمایه گذاری عمانی‌ها در ایران در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی است، اظهار کرد: توریست درمانی از مهم ترین ظرفیت های کشور ما محسوب می‌شود و از طرفی در تهران و شیراز نیز مراکز بسیار خوب درمانی از جمله چشم‌پزشکی داریم و یکی از کارهای مهم ما ارائه خدمات به بیماران و کسانی است که می‌خواهند از خدمات درمانی این مراکز استفاده کنند.

وی گفت: سطح روابط تجاری ایران و عمان در حال حاضر حدود 750 میلیون دلار است که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در صدد هستیم این میزان را به چهار برابر و به حدود سه میلیارد دلار برسانیم.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عمان

وی با بیان اینکه بازار عمان دارای کالاهای با کیفیت و با بسته‌بندی مناسب مواد غذایی، میوه‌جات، سبزیجات و همچنین مصالح ساختمانی است، اظهار کرد: در تمام کالاها، ایران پتانسیل خوب صادراتی دارد چون فاصله دریایی بسیار کمی بین ما و عمان وجود دارد اما بازار عمان برای شرکت‌های ایرانی شناخته شده نیستند که برای این موضوع باید هیات‌های تجاری از ایران به عمان بروند و همچنین از عمان به تهران بیایند.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های عمان و بازدید عمان از نمایشگاه‌های ایرانی از دیگر مواردی است که می‌تواند به این همکاری کمک کند، تاکید کرد: عمان کالای خاصی برای تولید ندارد و می‌تواند به عنوان مقصد ثالث و صادرات مجدد بعضی کالاهای اروپایی باشد.

وی اظهار کرد: از طرفی کشور عمان نیز بهترین گزینه است تا محصولاتی که شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند مستقیما از کشورهای آمریکایی یا اروپایی وارد کنند از طریق این کشور وارد کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا