با تصمیم مارک زاکربرگ، بازار فعالیت‌های خیرخواهانه داغ شد

45میلیارد دلار از سهام فیسبوک صرف امور خیریه خواهد شد

45میلیارد دلار از سهام فیسبوک صرف امور خیریه خواهد شد

شان فارل/گزارشگر

تصمیم مارک زاکربرگ مبنی بر اهدای 45میلیارد دلار از سهام فیسبوک به خیریه او را به عنوان جدیدترین نفر وارد صف طویلی از تجار میلیاردر امریکایی کرد که بخش عظیمی از دارایی خود را اهدا می‌کنند.

این رسم به نخستین موسس‌ها در ایالات متحده امریکا باز می‌گردد که غول‌های خوشنام و بدنام میلیاردر امریکایی را به خوبی نشان می‌دهد. این تجار میلیاردر با ساخت دانشگاه، موزه و پیگیری برنامه‌هایی برای ریشه‌کنی فقر به شهرت بیشتری رسیده‌اند.

بیل گیتس و وارن بافت ثروتمندترین افراد حاضر در ایالات متحده امریکا هستند. آن‌ها سال‌هاست که تلاش می‌کنند افراد ثروتمند را تشویق کنند حداقل نیمی از دارایی خود را در زمان حیات ببخشند و یا از طریق وصیت‌نامه آن را به عموم مردم نیازمند اهدا کنند

برخی از این بشردوستان برزگ امریکایی همان فئودال‌های قرن نوزدهم هستند که همزمان با صنعتی شدن کشور پول زیادی به دست‌آوردند. جان دی‌راکفلر را شاید بتوان سخاوتمندترین و ثروتمندترین مرد خودساخته و مستقل دانست. او پیش از مرگش در سال 1937 بالغ بر 540میلیون دلار از دارایی خود را بخشید.

اندرو کارنگی دیگر فئودال ثروتمندی بود که 350میلیون دلار که برابر با 90درصد دارایی‌اش بود را اهدا کرد. شاید این دو نفر راه‌های قانونی برای کسب درآمد دنبال نمی‌کردند اما دارایی خود را به نفع عموم کسب و خرج می‌کردند.

بیل گیتس و وارن بافت ثروتمندترین افراد حاضر در ایالات متحده امریکا هستند. آن‌ها سال‌هاست که تلاش می‌کنند افراد ثروتمند را تشویق کنند حداقل نیمی از دارایی خود را در زمان حیات ببخشند و یا از طریق وصیت‌نامه آن را به عموم مردم نیازمند اهدا کنند. آن‌ها برنامه اهدا را از سال 2010 راه انداختند و تا کنون 138 نفر را راضی به این کار کرده‌اند. اکثر این افراد اهل امریکا هستند اما افراد شهیری از بریتانیا نظیر مایکل آشکرافت، دیوید سینزبری و ریچارد برنسون نیز در این بین وجود دارند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از فوربز، سال گذشته وارن بافت بخشنده‌ترین فرد ثروتمند و بشردوست ایالات متحده امریکا شناخته شد. بافت در سال 2014 بالغ بر 73میلیارد دلار درآمد داشت که 2.8میلیارد دلار از آن را اهدا کرد و به این ترتیب مجموع سخاوت او تا کنون به 23میلیارد دلار رسیده‌است. او اکثر پول خود را از طریق موسسه بیل و ملیندا گیتس اهدا می‌کند. این زن و شوهر موسس مایکروسافت، موسسه بیل و ملیندا گیتس را برای کارهای بشردوستانه و مبارزه با فقر راه‌اندازی کرده‌اند.

دومین اهداکنندگان بزرگ در سال گذشته بیل و ملیندا گیتس بودند که 1.3میلیارد دلار از دارایی خود را اهدا کردند. این زن و شوهر خیرخواه تا کنون 31.5میلیارد دلار از دارایی خود را بخشیده‌اند. موسس مایکروسافت و همسرش 79میلیارد دلار دارایی دارند. آن‌ها فعالیت‌هایی نیز برای ریشه‌کنی و درمان ایدز داشته‌اند. البته برخی منتقدان امریکایی ثروت بادآورده او را به چالش کشیده‌اند و می‌گویند او با فعالیت‌های بشردوستانه، ذهن مردم را از اینکه دارایی خود را چگونه به دست آورده‌است، دور می‌کند.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا