نشست اوپک با 3 دستورکار

نشست اوپک با 3 دستورکار

اوپک که زمانی از آن به عنوان یک کارتل نفتی قدرتمند یاد می شد اکنون در محاق بازی های سیاسی برخی اعضای خود قرار گرفته و علاوه بر ناتوانی در هدایت بازار نفت از حل و فصل امورات داخلی اش نیز عاجز مانده است.

به گزارش نامه نیوز، صد و شصت و هشتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت دقایقی پیش در وین آغاز به کار کرد.
 
وزرای نفت کشورهای عضو اوپک از ساعت 12 و 30 دقیقه به وقت تهران نشست خود را در مقر دبیرخانه اوپک در وین آغاز کرده اند و بر اساس برنامه اعلام شده قرار است بعد از نشست افتتاحیه نشست غیر علنی وزرا پشت درهای بسته در ساعت 14 و 30 دقیقه آغاز شود که تصمیم گیری نهایی از جمله در مورد سقف تولید اوپک در این نشست انجام می شود.
 
سقف تولید اوپک، انتخاب دبیرکل و پذیرش عضویت مجدد اندونزی سه موضوع مهمی هستند که در نشست امروز اوپک به آن ها پرداخته خواهد شد. اما موضع گیری های اعضا طی روزهای گذشته و اخباری که از نشست های غیر رسمی منتشر شده نشان می دهد عضویت اندونزی تنها موضوعی هست که احتمالا اعضا در مورد آن به اجماع خواهند رسید.
 
اوپک که زمانی از آن به عنوان یک کارتل نفتی قدرتمند یاد می شد اکنون در محاق بازی های سیاسی برخی اعضای خود قرار گرفته و علاوه بر ناتوانی در هدایت بازار نفت از حل و فصل امورات داخلی خود نیز عاجز مانده است.
 
در سایه اختلافات بین اعضا و به دلیل سیستم رای گیری اجماعی دبیرکلی البدری لیبیایی که قرار بود 3 سال به طول انجامد اکنون 8 ساله شده و انتظار می رود در نشست امروز نیز یک سال دیگر در این سمت باقی بماند.
 
به عقیده تحلیلگران وجود 4 کشور عربی حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، قطر و کویت با سیاست های همسو و هماهنگ عامل اصلی بروز مشکلات تصمیم گیری در اوپک بوده است. هر تصمیمی که در اوپک اتخاذ شده است این کشورها در جانب موافق آن قرار داشته اند.
 
وزن بالای این کشورها که حدود نصف نفت تولیدی اوپک را در اختیار دارند به آن ها این امکان را می دهد که با تصمیمات سایر اعضا مخالفت کنند و در صورت به نتیجه نرسیدن در اوپک سیاست های خود را خارج از اوپک به پیش ببرند.
 
در حالی که قیمت نفت از سال گذشته به نصف کاهش یافته است بسیاری از اعضای اوپک خواستار کاهش سقف تولید در نشست امروز هستند. اما موضع گیری های وزیر نفت عربستان نشان می دهد این کشور خواستار حفظ وضع موجود است. موافقت این کشور با کاهش سقف تولید اوپک به معنای پذیرش شکست سیاست نفت ارزان است که این کشور در سال گذشته و با هدف از دور خارج کردن نفت شیل آمریکا بر اوپک تحمیل کرد.
 
علی النعیمی تاکید کرده است هرگونه سیاست کاهش تولید اوپک باید با همراهی کشورهای غیر عضو از جمله روسیه انجام شود؛ مسئله ای که روس ها تاکنون با آن مخالفت کرده اند.
 
از سوی دیگر چنانچه گروه عربی اوپک با کاهش تولید اوپک مخالفت کند این کاهش را مشروط به کاهش تولید همه اعضا از جمله ایران خواهد کرد و این در حالی است که صادرات نفت ایران طی یک سال گذشته نصف شده است و این کشور نه تنها محدودیتی را بر صادرات نفت خود نخواهد پذیرفت بلکه بر لزوم بازپس گیری سهم خود از بازار تاکید می کند.
 
روز گذشته نشست غیر رسمی وزرای نفت اوپک در وین برگزار شد تا هماهنگی های لازم برای نشست امروز انجام شود. به گفته منابع مطلع در این نشست هیچ طرح جدی ای برای کاهش تولید اوپک مطرح نشد.
 
بر این اساس انتظار می رود در نشست امروز سقف تولید اوپک بدون تغییر باقی بماند که در نتیجه آن باید منتظر کاهش بیشتر قیمت نفت بود.
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا