دلار ارزان شود، کدام بخش ها صدمه می بینند؟

دلار ارزان شود، کدام بخش ها صدمه می بینند؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - اقتصادنیوز به نقل از رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نوشت: نرخی که اکنون حول و حوش سه هزار و 500 تومان شکل گرفته، نرخ به مصلحت اقتصاد کشور است و کاهش آن حتماً می‌تواند به تولید داخلی و صادرات لطمه وارد کند.

درحالی‌که در روزهای اخیر بازار ارز شاهد نوساناتی بود و نرخ دلار وارد کانال سه هزار و 600 تومان شد، محسن بهرامی ارض اقدس درباره وضعیت نرخ ارز، گفت: در این مقطع به دلیل حرکت گسترده زائران اباعبدالله الحسین (ع) نوسانات مقطعی در نرخ دلار پیش آمد. برآورد می‌شود امسال حدود سه میلیون زائر از ایران به عتبات عالیات مشرف شده‌اند، طبیعتاً درخواست این افراد برای ارز، حتی با وجود تهیه ارز کم، می‌تواند اثری جدی بر عرضه و تقاضای بازار در مقطع فعلی بگذارد. 


او افزود: اگر از این نوسان مقطعی صرف نظر کنیم، آنچه باید درباره نرخ ارز اتفاق بیفتد، تعدیل نرخ ارز به اندازه تفاضل تورم داخلی با تورم خارجی است. در حال حاضر تورم جهانی تقریبا نزدیک به صفر و تورم داخلی ما نزدیک به 14 درصد است. به تعبیری ما باید نرخ ارز خود را نسبت به سال 93 حداقل 15 درصد افزایش دهیم و با انجام این محاسبه، نرخی که اکنون حول و حوش سه هزار و 500 تومان شکل گرفته، نرخی است که مصلحت اقتصاد کشور است و کاهش آن حتماً می‌تواند به تولید داخلی و صادرات لطمه وارد کند.

بهرامی ارض اقدس در ادامه اظهار کرد: به نظر من اگر دولت بتواند نرخ ارز را حول و حوش نرخ فعلی تثبیت کند به ویژه با توجه به این‌که شاهد هستیم دولت نرخ ارز دولتی یا مبادله‌ای را هم افزایش داده و این نرخ از سه هزار تومان عبور کرده است، احتمال تک‌نرخی شدن ارز هم وجود دارد. شاید با آزادسازی منابع ارزی کشور بعد از اجرای برجام، دولت بتواند نرخ تک‌نرخی ارز را تثبیت کند و برای یک مدت طولانی در همین حد و اندازه نگه دارد.

او تصریح کرد: در آن صورت، عملاً با تثبیت نرخ ارز در یک نرخ منطقی، هم صادرات ما رونق پیدا می‌کند، هم واردات ما مدیریت می‌شود، هم تولید داخلی به نحو مقتضی مورد حمایت قرار می‌گیرد و هم به این ترتیب امکان جذب سرمایه خارجی بیش از گذشته فراهم می‌شود. به نظر من نرخ‌های فعلی می‌تواند در همین حد و اندازه که نرخ شناور مدیریت‌شده است - با پیش‌بینی یک سری تغییرات جزئی که به سبد ارزی کشور بستگی دارد - متغیر، ولی مدیریت‌شده باقی بماند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا