نشست دشوار اوپک در هتل نتیجه‌ای نداشت

نشست دشوار اوپک در هتل نتیجه‌ای نداشت

اقتصاد > انرژی - تسنیم به نقل از اعضای اوپک نشست غیر رسمی روز گذشته را برخلاف رویه معمول به جای مقر اوپک در یک هتل برگزار کردند و وزیر نفت اکوادور آن را نشستی دشوار توصیف کرد و نوشت:«ما هنوز به توافقی برای کاهش تولید دست نیافته ایم.»

به نظر می رسد که پس از جر و بحث در گرفته بین اعضای اوپک بر سر سیاست تولید در نشست غیررسمی پیش از نشست رسمی، این سازمان در مسیر حفظ سقف تولید قبلی خود قرار دارد.

به گفته یک منبع آگاه، عربستان در نشست روز پنجشنبه بر موضع قبلی خود باقی ماند و اصرار داشت که دیگر تولید کنندگان بزرگ خارج از اوپک نظیر روسیه باید در هر گونه کاهش تولیدی با اوپک همکاری کنند.

در حالی که قیمت نفت به نزدیکی پایین ترین رقم 6 سال اخیر رسیده، کشورهایی نظیر ونزوئلا، اکوادور و الجزایر در حال فشار آوردن بر عربستان هستند تا تولید خود را کاهش دهد. یک سال پیش، ریاض اوپک را به تصمیم مبنی بر حفظ تولید خود و رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار هدایت کرد و مانع از کاهش تولید برای حمایت از قیمت ها شد. این اقدام موجب شد تا قیمت نفت برنت از نزدیکی 100 دلار به 42 دلار برسد.

سعودی ها، بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان، همچنان معتقدند که هرگونه کاهش تولیدی ثمربخش نخواهد بود مگر اینکه تولید کنندگان بزرگ بیرون از اوپک از جمله روسیه و مکزیک نیز در آن مشارکت کنند. اگر قیمت ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد، ممکن است موجب احیای تولید نفت شیل آمریکا شود و بازار را از دست اوپک خارج کند.

روسیه، مکزیک و دیگر تولید کنندگان بزرگ خارج از اوپک هیچ اظهارنظری مبنی بر موافقت با کاهش تولید با همکاری اوپک نداشته اند. وزیر انرژی روسیه روز پنجشنبه گفت، این کشور کاهش تولید را قابل دوام نمی داند.

کارلوس پارجا، وزیر نفت اکوادور گفت، نشست پیش از جلسه رسمی که در طی سال های اخیر غیرمعمول بوده و به جای مقر اوپک در یک هتل برگزار شد را «دشوار» توصیف کرد و گفت: «ما هنوز به توافقی دست نیافته ایم.»

به گفته یک منبع آگاه، در این نشست غیررسمی که در هتل وینسه برگزار شد، ونزوئلا پیشنهادی را برای کاهش حدود 5 درصدی تولید فعلی اوپک مطرح کرد. چند کشور دیگر نیز از این پیشنهاد حمایت کردند. وزیر منابع نفتی نیجریه گفت، عربستان در این نشست کاهش تولیدی پیشنهاد نکرده است.

اختلاف نظرها حکایت از آن دارد که یک سال قیمت های پایین و احتمال در پیش بودن قیمت پایین در ماه های آینده، تا چه حد به اعضای اوپک آسیب زده است. بر اساس گزارش ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی، درآمد سالانه 12 عضو اوپک از متوسط یک تریلیون دلار در 5 سال اخیر به 550 میلیارد دلار خواهد رسید.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در بدو ورود به وین گفت: «اعضای اوپک پول زیادی از دست داده اند... به نظر نمی رسد که ما بتوانیم شرایط را در کوتاه مدت تغییر دهیم. این نیاز به یک استراتژی بلندمدت دارد.»

ایران همواره گفته که اوپک باید تولید خود را کاهش دهد و برای بازگشت نفت این کشور به بازار جا باز کند. با این حال زنگنه گفت، تهران تنها پس از رساندن تولید خود به زمان پیش از تحریم ها، محدود کردن تولید خود را مورد بررسی قرار خواهد داد. اوپک 4 بشکه از هر 10 بشکه نفت جهان را تولید می کند. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا