مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد

سهم 5 درصدی صندوق های قرض الحسنه از نقدینگی کل کشور

سهم 5 درصدی صندوق های قرض الحسنه از نقدینگی کل کشور

برآوردهای گروه تحقیق مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که میزان نقدینگی در اختیار صندوق های قرض الحسنه کمتر از 5 درصد کل حجم نقدینگی است.

به گزارش صدای اقتصاد در بررسی وضعیت مالی صندوق های قرض الحسنه تاکنون کار علمی و دقیقی انجام نشده است و آمار و اطلاعات مورد نیاز راجع به نحوه و میزان فعالیت این نهاد مهم وجود ندارد. به همین دلیل با استفاده از آمار محدود در دسترس، مرکز پژوهش های مجلس، در این خصوص تحلیلی انجام داده است. طبق بررسی های انجام شده، در سال 1359 در ایران 640 صندوق قرض الحسنه در نقاط مختلف کشور وجود داشته که 141 صندوق آن در تهران، 134 صندوق در اصفهان و 365 صندوق در سایر مناطق کشور مستقر بوده اند.

مرکز آمار ایران برای اولین بار در سال 1374 و سپس در سال های 1379 و 1380 و آخرین بار در سال 1384 به منظور جمع آوری اطلاعات صندوق های قرض الحسنه طرحی را اجرا کرد. نتایج اجرای طرح سال 1380 نشان می دهد که در سال 1379 تعداد 1229 صندوق قرض الحسنه در سطح کشور در زمینه ارائه خدمات واسطه گری مالی(اعطای وام و اعتبار) فعالیت داشته اند.

اصفهانی ها بیشترین صندوق ها را دارند

استان های اصفهان، تهران و مازندران به ترتیب با 30، 15.6 و 14.7 درصد بیشترین سهم از لحاظ تعداد صندوق قرض الحسنه را داشتند. همچنین این بررسی نشان می دهد استان های اصفهان، تهران و مازندران بالغ بر 60 درصد صندوق های قرض الحسنه کل کشور را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که از مجموع 2110 میلیارد ریال سپرده، نزدیک به 1573 میلیارد ریال (74.5) به صورت وام به مشتریان صندوق اعطا شده است.

بیشترین سپرده گذاری در کدام استان انجام شد؟

براساس بررسی مبتنی بر طرح مذکور از مجموع کل وام اعطایی نزدیک به 953 میلیارد ریال (60.6 درصد) مستهلک شده است. به این ترتیب استان تهران با نزدیک به 573 میلیارد ریال (27 درصد) بیشترین مبلغ سپرده را به خود اختصاص داده و بعد از آن استان های اصفهان با 571 میلیارد ریال، مازندران 314 میلیارد ریال، خراسان 157 میلیارد ریال و آذربایجان شرقی با 112 میلیارد ریال قرار داشتند.

در حالی که از لحاظ وام اعطایی استان اصفهان با 502 میلیارد ریال در ردیف اول قرار داشت و بعد از آن استان تهران با 379 میلیارد ریال، استان خراسان با 167 میلیارد و استان مازندران با 160 میلیارد ریال قرار می گرفتند.

چه تعداد از کارکنان صندوق قرض الحسنه بی سوادند؟

از لحاظ سطح تحصیلات کارکنان آمارهای سال 1379 نشان می دهد که 99.7 درصد از کارکنان صندوق های قرض الحسنه باسواد و 0.7 درصد بی سواد بودند. به طوری که از مجموع تعداد کارکنان 8 درصد دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر،59.2 درصد دارای تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم، 31.2 درصد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم و 0.9 درصد دارای تحصیلات حوزوی بوده اند.

از لحاظ تشکیل سرمایه ثابت 9 میلیارد و 407 میلیون ریال در صندوق های قرض الحسنه سرمایه ثابت تشکیل شده که از این میان بخش ساختمان با 3 میلیارد و 821 میلیون ریال به تنهایی بالغ بر 40.6 درصد ارزش سرمایه ثابت را به خود اختصاص داده است.

حجم نقدینگی 5 درصدی صندوق های قرض الحسنه

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، آنچه همواره درخصوص وضعیت صندوق های قرض الحسنه کشور و اظهارنظر درخصوص آنها، مانع جدی بوده است نبود اطلاعات دقیق از میزان فعالیت و حجم نقدینگی در اختیار آنهاست که ضرورت دارد در گام اول ساماندهی، بانک اطلاعات مربوط به این مؤسسات تشکیل شود. برآوردهای گروه تحقیق نشان می دهد که میزان نقدینگی در اختیار صندوق های قرض الحسنه کمتر از 5 درصد کل حجم نقدینگی است. در جدول ذیل آمار مربوط به صندوق های قرض الحسنه به ترتیب از استان هایی که بیشترین تعداد صندوق ها در آن قرار دارد ارائه شده و همچنین سهم هر استان از تعداد کل صندوق های قرض الحسنه و نسبت به ارقام تجمعی محاسبه شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا