الفرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به عمان خبر داد:

آماده شدن پیش‌نویس قانون معدنی جدید عمان

آماده شدن پیش‌نویس قانون معدنی جدید عمان

گروه معادن - مدیر اجرایی و عملیاتی بخش معدنکاری دولت عمان از آماده شدن پیش‌نویس قانون جدید معدن و استراتژی ملی معدن عمان خبر داد و گفت: این قانون و استراتژی ظرف شش ماه تا یک سال آینده رونمایی و اجرا خواهد شد.

عبدالله سالم سعید الفرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان در حاشیه نخستین کنفرانس معدنکاری و مواد معدنی عمان با اشاره به اینکه بخش معدنکاری دولت عمان در سپتامبر 2014 ایجاد شده و در واقع یک بخش نوپا محسوب می‌شود، اظهار کرد: بهره مالکانه در عمان یا همان حق انتفاع از فروش محصول و قیمت نهایی و نه از تولید آن دریافت می‌شود که قبلا نرخ آن 5 درصد بود و از جولای 2015 به 10 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 200 مجوز برای معادن مواد معدنی غیر فلزی برای کارهای ساخت‌وساز صادر شده است، توضیح داد: بخش معدن عمان به دو بخش مواد معدنی فلزی و غیرفلزی تقسیم می‌شود و در مورد مواد معدنی فلزی از مس، منگنز، کرومیت و سنگ آهن Laterite در عمان وجود دارد که این سنگ آهن بیشتر در صنعت سیمان کاربرد دارد. در حوزه مس یک معدن توسط شرکت الموارید جواز دارد که قبلا روباز بوده و هم‌اکنون در بخشی از عمان بنام Shines که در شمال عمان و مرز امارات متحده عربی است، به صورت زیرزمینی فعالیت دارد. در حوزه منگنز نیز 3 مجوز صادر شده و در حوزه کرومیت 61 مجوز فعال و در سنگ آهن لاترایت 5 معدن فعال مجوز دارند. در بخش مواد معدنی غیرفلزی نیز می‌توان از سنگ گچ ، سنگ آهک، شن و ماسه (Jabroo) نام برد. همین طور خاک‌های معدنی و کائولن و dune sand (ماسه بادی).

الفرقانی ادامه داد: شرکت‌های الموارید در معدن مس، Al Tamman در کرومیت، Zawawi Minerals در سنگ گچ، Oman Chromite در کرومیت، Oman Cement و Rayost در سنگ آهن لاترایت و سنگ آهک از جمله شرکت‌های معدنی عمده عمان محسوب می‌شوند.

مدیر اجرایی و عملیاتی بخش معدنکاری دولت عمان همچنین درباره وظایف بخش معدنکاری دولت عمان توضیح داد: وظیفه این بخش چک کردن عملیات‌های معدنکاری بوده و فعالیت من مطمئن شدن از مطابقت داشتن عملیات‌های معدنی با قوانین و مقررات معدنی دولت عمان است. همچنین من مسوول مطالعات طرح‌های معدنی برای استخراج سنگ‌های معدنی مختلف، مسوول پیگیری درخواست طرح‌های معدنی شرکت‌های معدنی، توجه به ایمنی و امنیت، کیفیت و کمیت مواد معدنی تولید شده و فروخته شده و تعهد شرکت‌ها به پرداخت ماهانه حق انتفاع و تجدید مجوزهای آنها است.

او در انتها کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان را خوب توصیف کرده و اظهار امیدواری کرد که این رویداد در آینده با قوت بیشتری برگزار شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا