الزبیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به عمان:

بلوک‌های معدنی عمان آماده جذب سرمایه‌گذاران

بلوک‌های معدنی عمان آماده جذب سرمایه‌گذاران

گروه معادن - رئیس اکتشاف اداره دولتی معدنکاری عمان وضعیت زمین شناسی و معدنی عمان را بسیار مشابه به ایران دانست و گفت: امیدواریم زمینه توسعه همکاری‌های معدنی بین دو کشور فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، حسین الزبیدی در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان از حضور شرکت‌های بین‌المللی معدنکاری به صورت جوینت ونچر در بخش اکتشاف و معدنکاری عمان خبر داد و افزود: ایران و عمان از نظر معدنی وضعیت بسیار مشابهی با هم دارند و امیدواریم زمینه همکاری‌های بین دو کشور بیشتر شود.

خبرنگار ماین نیوز با حسین الزبیدی، رئیس اکتشاف اداره دولتی معدنکاری عمان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان را چطور دیدید؟

ممنونم از اینکه از من برای انجام مصاحبه دعوت کردید. کنفرانس و نمایشگاه خوبی برگزار شد و سازماندهی آن نیز مناسب بود. در کنفرانس مسائل مختلف از جمله راه‌های سرمایه‌گذاری و موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری مطرح شد. امیدواریم بعد از کنفرانس نیز مباحث را در کنفرانس‌های بعدی ادامه دهیم. تلاش ما این است که سرمایه‌گذاری خارجی را به عمان جذب کنیم. امیدواریم در کنفرانس‌های آینده تعداد شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران در نمایشگاه افزایش یابد. کیفیت سخنرانان کنفرانس نیز مناسب بود و در مورد فلزات آهنی و غیرآهنی مطالب متنوعی ارائه شد.

درباره مسئولیت خود در اداره دولتی معدنکاری عمان توضیح دهید.

من رئیس اکتشاف اداره دولتی معدنکاری عمان هستم. مسئولیت ما در زمینه اکتشاف مواد مختلف معدنی در عمان است، چه آهنی و چه غیرآهنی. اکتشافات تفصیلی را نیز ما انجام می‌دهیم. همچنین از طریق جذب تجربیات شرکت‌های دیگر در حوزه‌های مالی و تکنیکی و نیز همکاری با آنها فعالیت‌های اکتشافی را در عمان دنبال می‌کنیم. از تمامی سرمایه‌گذاران خارجی نیز دعوت می‌کنیم تا به عمان بیایند و ما بلوک‌های معدنی عمان را برای فعالیت در اختیار آنها قرار می‌دهیم. کار ما ادامه مطالعات و اکتشافات معدنی و جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه است.

چه شرکت‌هایی در بخش معدن عمان فعالیت می‌کنند؟

در حال حاضر شرکت‌های داخلی داریم که در حوزه اکتشاف و بهره‌‎برداری فعالیت می‌کنند. در حوزه‌هایی مانند سنگ مرمر، سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ آهن و سایر مواد معدنی بیشترین فعالیت معدنی و اکتشافی در عمان وجود دارد. در زمینه مس فعالیت‌ها از حدود 6 ماه پیش بسیار کاهش یافته است. در همین حال شرکت‌های بین‌المللی نیز به صورت جوینت ونچر با شرکت‌های داخلی در بخش اکتشاف و بهره‌برداری معادن عمان فعال هستند.

از کدام کشورها؟

عمدتا استرالیا و هند.

تاکنون چه میزان فعالیت اکتشافی در عمان صورت گرفته است؟

نقشه‌های زمین شناسی اغلب نقاط عمان تهیه شده است. البته هنوز مناطقی برای اکتشاف باقی مانده و قطعا در آینده شاهد اکتشافات بیشتری در عمان خواهیم بود.

درباره شرکت الموارید توضیح بفرمایید که فعالیت‌هایی در ایران نیز دارد.

بله شرکت الموارید یکی از شرکت‌های عمانی است که حدود 6 سال در صنعت مس فعالیت کرده است. البته از حدود 6 ماه پیش فعالیت معدنی خود را متوقف کرده است و الان به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خارج از عمان است، عمدتا در ایران و عربستان سعودی.

رابطه معدنی بین ایران و عمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ایران و عمان دارای رابطه باثبات و بسیار طولانی هستند. دو کشور از نظر زمین شناسی و معدنی وضعیت بسیار مشابهی دارند. هر دو کشور دارای معادن مس، سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ آهک و ... هستند. امیدواریم همکاری‌های بین شرکت‌های معدنی دو کشور توسعه یابد. عمان آماده است سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و به ویژه ایرانی را که از نظر مالی و تکنیکی توانایی لازم را داشته باشند، جذب کند و ما از این موضوع کاملا استقبال کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا