البوسعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به عمان:

فعالیت ۲۰۰ شرکت معدنی در عمان

فعالیت ۲۰۰ شرکت معدنی در عمان

گروه معادن - مدیرعامل شرکت معادن اینترپرایسز (Maadin Enterprises) برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان را موفق ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که در دوره بعدی این رویداد در سال 2016 تعداد بیشتری از شرکت‌های ایرانی در بزرگترین رویداد معدنی عمان شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، دکتر سالم بن حمد البوسعیدی در حاشیه برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان اظهار کرد: عمان سابقه طولانی در صنعت معدنکاری دارد و در حال حاضر بین 100 تا 200 شرکت معدنی در این کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: نخستین کنفرانس معدنکاری و مواد معدنی عمان با استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان مواجه شد و در عین حال امیدواریم سال آینده سخنرانانی از بخش دولتی و خصوصی ایران نیز داشته باشیم.

خبرنگار ماین نیوز با دکتر سالم بن حمد البوسعیدی، مدیرعامل شرکت معادن اینترپرایز و برگزارکننده بخش کنفرانس نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا خسته نباشید می‌گویم خدمت شما به خاطر برگزاری نخستین کنفرانس معدنکاری و مواد معدنی عمان. ارزیابی شما درباره برگزاری این رویداد چیست؟

ابتدا از مجموعه ماین نیوز تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قرار داد که بتوانم صحبت کنم. نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان 2015 مهمترین رویداد معدنی کشور عمان محسوب می‌شود که با حمایت دولت برگزار شده است. وقتی درباره فعالیت‌های معدنی عمان صحبت می‌کنیم، در واقع کشوری را پیشرو داریم که در زمینه معدنکاری تاریخچه 5000 ساله دارد و در واقع معدنکاری در عمان فعالیتی قدیمی است. صنعت مس در عمان در چند دهه پیش دوران طلایی داشت و شرکت‌های بین‌المللی معدنی زیادی هم وارد عمان شده‌اند و حتی شرکت موارید هم در صنعت مس فعال شد. طیف متنوعی از معادن مانند کرومیت، مواد معدنی غیرفلزی، سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ مرمر، دولومیت و ... در عمان وجود دارد. از سوی دیگر در 20 سال گذشته صنایع در عمان توسعه یافته‌اند و هنوز هم پتانسیل بیشتری برای توسعه وجود دارد. باید بگویم فعالیت در حوزه معدن معمولا به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیاز دارد و برای فعال‌سازی معادن عمان نیز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری نیاز داریم. ضمن اینکه زیرساخت‌ها را نیز باید متناسب با سرمایه‌گذاری‌های معدنی توسعه دهیم. دولت نیز از طریق ارائه انرژی، لجستیک و بنادر قوی از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

کنفرانس معدنکاری و مواد معدنی عمان چطور برگزار شد؟

کنفرانس در سطح بسیار خوبی برگزار شد. بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی زیادی در کنفرانس شرکت کردند. نمایشگاه نیز بازخوردهای خوبی داشته و برای همه جذاب بوده است. به نظر این سطح از برگزاری برای دوره اول کنفرانس و نمایشگاه رضایت‌بخش بوده است. تلاش ما این است که دوره بعد این رویداد را بزرگتر از نظر تعداد غرفه‌داران، فضای کنفرانس و تعداد شرکت‌کنندگان برگزار کنیم. همچنین تلاش ما این است که سرمایه‌گذاران بیشتری را از داخل عمان به این کنفرانس و نمایشگاه بیاوریم. امسال حدود 20 شرکت داخلی حضور داشتند اما باید بدانید که بین 100 تا 200 شرکت معدنی در عمان وجود دارد. همچنین امیدواریم شرکت‌های معدنی بزرگ ایران نیز در این رویداد حضور یابند.

نظر شما درباره آینده روابط اقتصادی ایران و عمان چیست؟

درهای عمان به روی سرمایه‌گذاران از هر کشوری باز است و ما دست سرمایه‌گذاران را می‌فشاریم. در مورد ایران نیز وضعیت همین‌طور است. ایران و عمان فاصله بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و از نظر حمل‌ونقل دریایی هم مزیت زیادی برای هم دارند. شرکت‌های ایرانی و عمانی می‌توانند در قالب جوینت ونچر همکاری‌های زیادی با هم داشته باشند.

آیا در عمان قوانین مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی از شفافیت لازم برخوردار است؟

در این زمینه در کنفرانس نیز صحبت‌هایی مطرح شد. عمان از نظر شفافیت در قوانین وضعیت به نسبت خوبی دارد. البته داشتن شریک داخلی در عمان برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار مفید است.

عمان در حوزه اکتشاف چه اقداماتی انجام داده است؟

عمان به اندازه ایران بزرگ نیست اما باید بگویم که تاکنون بخشی از مناطق عمان مورد اکتشافات معدنی قرار گرفته و کار به حفاری و بهره‌برداری نیز رسیده است اما اکتشاف در سایر مناطق یا هنوز انجام نشده و یا در دست انجام است.

آیا عمان در حوزه طلا نیز پتانسیل خاصی دارد؟

همانطور که می‌دانید معمولا طلا همراه با مس بوده و استخراج می‌شود. البته اگر میزان طلای همراه با مس کمتر از مقداری باشد، اصولا استخراج آن اقتصادی نیست. تنها یک چشم‌انداز طلا در عمان وجود دارد که عملیات مربوط به آماده‌سازی برای بهره‌برداری از آن در دست انجام است.

نظر شما درباره حضور شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نمایشگاه عمان چیست؟

خیلی خوب است که شرکت گل گهر در نمایشگاه عمان حضور دارد. گل گهر شرکت شناخته شده‌ای محسوب می‌شود و امیدواریم برنامه‌های این شرکت برای سرمایه‌گذاری در عمان و فراوری سنگ آهن هرچه زودتر عملیاتی شود.

تعدادی از شرکت‌های عمانی مانند الموارید نیز برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده‌اند.

بله همینطور است. برخی دوستان هم به من گفتند که به دنبال برخی از سنگ‌های معدنی مانند کرومیت و سنگ مرمر برای معدنکاری و بازرگانی در ایران هستند. به نظر من زمینه‌های همکاری معدنی بین ایران و عمان زیاد است. امیدواریم سال آینده شاهد حضور ایرانیان بیشتری چه در بخش نمایشگاهی و چه در بخش کنفرانس بزرگترین رویداد معدنی عمان باشیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا