دعاگویی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان:

برنامه گل گهر برای فراوری سنگ آهن عمان

برنامه گل گهر برای فراوری سنگ آهن عمان

گروه معادن >سنگ آهن - مدیرعامل شرکت گیت اینوستمنت دلتا (Gate Investment delta) از زیرمجموعه‌های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به برنامه این شرکت برای در اختیار گرفتن یک معدن سنگ آهن در عمان گفت: اگر دولت عمان همکاری لازم را در این زمینه با ما داشته باشد، قصد داریم سنگ آهن استخراج شده از این معدن را پس از فراوری در داخل عمان به مصرف رسانده و یا به ایران و سایر کشورها صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، عباس دعاگویی در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان شرکت گیت اینوستمنت دلتا را بازوی تامین قطعات و ماشین آلات و همچنین بازاریابی محصولات گل گهر در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: با وجودی که قرار است به زودی تحریم‌ها برطرف شوند و شاید از این نظر فعالیت شرکت‌هایی مانند ما کاهش یابد، اما مدیریت جدید گل گهر تاکید کرده که شرکت‌های زیرمجموعه گل گهر همچنان نیازمندی‌ها و مایحتاج خود را با اولویت از طریق شرکت گیت اینوستمنت دلتا تامین کنند.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که بعد از رفع تحریم‌ها مجموعه گل گهر مجددا بتواند با گندله‌سازی عظیم واقع در صحار عمان همکاری کند.

خبرنگار ماین نیوز با عباس دعاگویی، مدیرعامل شرکت گیت اینوستمنت دلتا گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای دعاگویی ابتدا درباره شرکت گیت اینوستمنت دلتا توضیح بفرمایید و اینکه این شرکت در چه حوزه ای فعالیت می‌کند؟

من 5 سال است که در عمان هستم. طبق نظر هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت گیت اینوسنت دلتا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گل گهر تاسیس شد و نقش اصلی آن فروش برخی از محصولات گل گهر و همچنین خرید قطعات و ماشین‌آلات موردنیاز برای شرکت و زیرمجموعه‌های آن مانند جهان فولاد سیرجان، گهر روش، گهر ترابر، توسعه آهن و فولاد و ... است. با وجود تحریم‌ها، توانستیم نیازهای گل گهر را تامین کنیم، به ویژه در زمینه تامین قطعات و ماشین‌آلات و انتقال ارز توانستیم کمک زیادی به مجموعه گل گهر بکنیم؛ بنابراین شرکت گیت اینوسنت دلتا 100 درصد متعلق به گل گهر است و شرکت گل گهر بعد از بررسی چندین کشور جهت راه‌اندازی دفتر در نهایت عمان را برای انجام این کار انتخاب کرد.

وضعیت کار و قوانین سرمایه‌گذاری در عمان چطور است؟

یکی از بهترین راه‌ها برای تامین مایحتاج شرکت‌های ایرانی به ویژه در زمان تحریم، ایجاد دفاتر در کشورهای خارجی است. شرکت‌های ایرانی بیشترین دفاتر خود را در کشورهای عمان، امارات و ترکیه تاسیس کرده‌اند. در عمان هم چون ارتباط بین این کشور و ایران بسیار خوب است، بدون موانعی که بعضا در کشورهای دیگر برای ایران ایجاد می‌کنند، می‌توان اینجا امورات را با سرعت بالا انجام داد. ما به نیابت از گل گهر با شرکت‌های خارجی قرارداد می‌بندیم و کالاها را به صورت غیرمستقیم به ایران حمل می‌کنیم. مسائل ارزی را نیز به همین شکل حل می‌کنیم. در واقع بازویی برای توسعه گل گهر هستیم. اگر بحث تحریم کامل برچیده شود و امکان خرید و عقد قرارداد در داخل کشور فراهم شود، نقش شرکت‌های خارجی مانند ما کمتر می‌شود اما شرکت‌های بزرگ معمولا همواره به اصطلاح جای پایی را برای خود در خارج از کشور نگه می‌دارند. شرکت نفت، فولادسازان و پتروشیمی‌ها نیز چنین استراتژی دارند. مدیرعامل جدید گل گهر هم وضعیت شرکت گیت اینوستمنت را بررسی کرده است و از دید ایشان کار این مجموعه باید ادامه یابد و حتی ایشان تاکید کردند که کار را توسعه بدهیم و اولویت خرید شرکت‌های زیرمجموعه و فروش و بازاریابی خارجی آنها از طریق این شرکت انجام شود.

وضعیت کشور عمان را از نظر معدنی چطور ارزیابی می‌کنید؟

عمان در مجموع کشور غنی از معدن نیست. بیشتر معادن این کشور در حوزه سنگ تزئینی و ساختمانی هستند. حتی با وجود صادرات گچ و آهک، از ایران واردات گچ و آهک دارند. ما بازدیدی هم از چند معدن سنگ آهن کوچک این کشور داشتیم و متوجه شدیم که خیلیی ابتدایی برداشت می‌کنند و حتی بعضا اصول معدنکاری را رعایت نمی‌کنند. معادن سنگ آهن این کشور هم ذخیره و هم عیار پایینی دارند و عیار این معادن بین 35 تا 45 درصد است. ما یک معدن را شناسایی و تقاضا کردیم که به ما واگذار کنند. هنوز پیگیری‌های آن‌را انجام می‌دهیم. معدن در حدود فاصله 3 ساعتی با مسقط پایتخت عمان قرار دارد. کارشناسان ما چند مرحله از این معدن بازدید و گمانه‌زنی کردند و گزارش مطالعه فنی اقتصادی آن‌را هم تهیه کردند. ذخیره 45 تا 50 درصدی برای فراوری مناسب است. اگر بخش معدنی دولت عمان همکاری خوبی می‌کردند، تاکنون این پروژه را به بهره‌برداری رسانده بودیم. برنامه ما این است که سنگ آهن این معدن را فراوری کرده و سپس در داخل عمان و یا در بازارهای صادراتی و از جمله ایران بفروشیم. در منطقه صحار نیز یک گندله‌سازی بسیار بزرگ وجود دارد که در آن کنسانتره تبدیل به گندله می‌شود. این کارخانه ابتدا در اختیار واله بود اما بعدا 80 درصد آن‌را آمریکایی‌ها خریداری کردند و بعد از تحریم‌ها نیز ارتباطشان را با ما و مجموعه گل گهر قطع کردند. قبلا مدیرعامل گل گهر با مدیرعامل واله در برزیل بر ادامه همکاری تفاهم کردند اما وقتی آمریکایی‌ها این کارخانه گندله‌سازی را خریدند و ما در لیست تحریم قرار گرفتیم، دیگر اجازه همکاری دوجانبه را ندادند، وگرنه ما می‌توانیم در تامین کنسانتره آنها و حتی دریافت گتدله از آنها همکاری داشته باشیم. به‌هرحال ما با شرکت‌های زیادی در اروپا، هند، روسیه و چین همکاری داریم و فروش و خرید خود را منحصر به یک شرکت نمی‌کنیم.

در اختیار گرفتن معدن سنگ آهن عمان هم‌اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟

یک سری مجوزهای اولیه برای اکتشاف برای ما صادر شد اما روی محدوده معدن سنگ آهن هنوز توافقی نکردیم. ما حداقل 20 کیلومترمربع می‌خواهیم، در حالی که آنها روی حدود 6 کیلومترمربع تاکید دارند که این میزان مساحت اصلا اقتصادی نیست.

شرکت‌های عمانی مانند الموارید نیز بعضا وارد بخش معدنی ایران شده‌اند و حتی بخشی از سهام سرب و روی مهدی آباد را هم گرفته‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

ارتباط شرکت‌های عمانی با ایران خوب است. ما هم از برخی شرکت‌های عمانی دعوت کردیم و از گل گهر نیز بازدید کردند. برخی از شرکت‌های عمانی آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند. یکی از این شرکت‌ها که قبلا هم اعلام آمادگی کرده بود، هلدینگ کونوز است که قرار بود در کیش در زمینه استخراج گاز با ایران همکاری کند. در دولت قبل این شرکت خیلی تلاش کرد تا قرارداد مربوطه امضا شود اما در زمان امضای قرارداد به یکباره ایران کار را متوقف کرد و به عمان اجازه حضور در این پروژه را نداد و به همین دلیل آنها نیز بسیار گله‌مند هستند. یک گروه لبنانی-عمانی نیز قصد دارد در کرمان یک هتل بزرگ احداث کند و 2.5 هکتار زمین نیز گرفته است. عمانی‌ها اگر بدقولی نبینند، قطعا آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند. عمانی‌ها بارها به ما گفته‌اند که چرا ایران محصولات موردنیاز ما مانند مواد غذایی را تامین نمی‌کند و ما مجبور می‌شویم محصولات موردنیاز خود را از کشورهای دیگر بیاوریم. عمانی‌ها بسیار به ایرانی‌ها علاقه‌مند هستند و این فرصت مناسبی را برای همکاری فی‌مابین ایجاد کرده است. اتاق بازرگانی مشترک دو کشور نیز حدود یک سالی می‌شود که راه افتاده و هیات‌هایی نیز از دو کشور بازدید کرده‌اند. عمان در حال حاضر سه منطقه آزاد و بندر صحار، دقم و سلاله دارد که روی توسعه آن سرمایه‌گذاری سنگینی کرده است. البته در بین این سه مجموعه، بندر و منطقه آزاد صحار پیشرفت بیشتری داشته است. ما خودمان در منطقه صحار زمینی برای فراوری سنگ آهن کرایه کردیم که البته هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

نظر شما درباره نخستین کنفرانس معدنکاری و مواد معدنی عمان چیست؟

این رویداد جزو اولین نمایشگاه‌های معدنی و مواد معدنی عمان بود و نمی‌شد خیلی انتظار بالایی از آن داشت. بازار عمان بازار کوچک و معادن آن نه چندان غنی است اما عمان در حال توسعه است و زیرساخت‌های آن در حال شکل‌گیری بوده و قرار است کارهای بزرگتری در این کشور صورت بگیرد. عمان بعد از عربستان و یمن بزرگترین کشور حاشیه خلیج فارس است و از بسیاری از کشورهای کوچک خلیج فارس بزرگتر است. هم‌اکنون فرصت خوبی به وجود آمده که ایران بتواند حجم تبادلات تجاری خود را با عمان افزایش دهد. شاید بتوان گفت 95 درصد از کالاهای مصرف موردنیاز عمانی‌ها وارداتی است و ایران می‌تواند سهم بالایی از این نیاز را تامین کند. عمان حتی بنتونیت و دولومیت موردنیاز خود را نیز وارد می‌کند. باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم همانطور که بازارهایی مانند عراق، افغانستان و منطقه قفقاز را رقبای دیگر بدست آوردند، بازار عمان را نیز به آنها واگذار کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا