تحریم های تجاری روسیه علیه ترکیه/ واردات برخی کالاها از ترکیه ممنوع شد

تحریم های تجاری روسیه علیه ترکیه/ واردات برخی کالاها از ترکیه ممنوع شد

اقتصاد > جهان - روسیه با اینکه خود مشمول تحریم های بین المللی است اما به دنبال تنش با ترکیه ،این کشور را تحریم اقتصادی کرده است. این تحریم ها شامل محدودیت در مسافرت و ممنوعیت در تجارت است.

مسکو جلوی واردات برخی از محصولات ترکیه ای را گرفته است.

به گزارش خبرانلاین، به دنبال تنش اخیردر روابط ترکیه و روسیه که در پی سقوط یک فروند هواپیمای نظامی روسیه  اتفاق افتاد روسیه  واردات کالاهای ترکیه ای را متوقف کرده است.  

گفته می شود ترکیه از این اقدام مستقیم روسیه ضربه می خورد.اقتصاددان تخمین می زنند که تحریم کالاهای ترکیه ای بوسیله مسکو می تواند 0.5 درصد از رشد سالیانه  ترکیه که در حال کاهش است را کم می کند. لیر ترکیه در سال جاری حدود20 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

روسیه هنوز جزئیات لیست تحریم ها را ارایه نکرده است ولی قائم مقام نخست وزیر روسیه گفت :«واردات  میوه و سبزیجات از ترکیه ممنوع اعلام شده است .» 

صادرکنندگان ترکیه سختی قرار بکشند ولی خوبی تحریم این است که دوطرفه است.

ویلیام جکسون اقتصاددان می گوید:« یک چهارم از واردات محصولات غذایی روسیه را ترکیه تامین می کنند و اگر این محصولات  از کشور های دیگر وارد شود برای روسیه گران تر تمام می شود.»

پیش بینی ها حاکی  است تنش میان دو کشور موجب بروز  تورم در دو کشور می شود. در سال ۲۰۱۴ حدود ۴.۵ میلیون نفر از شهروندان روسیه در غالب توریست به ترکیه  رفتند. آمارهای  ترکیه نشان می دهد بیش از ۱۲ درصد تورست های ترکیه را روسیه ای ها تشکیل می دهند که بعد از آلمان بیشترین علاقه را برای سفر به ترکیه دارند.

جکسون می گوید:«فرض کنیم در سال ۲۰۱۶ هیچ شهروند روسی به این کشور سفر نکند  انگاه درآمد توریستی ترکیه ۳.۲ میلیارد دلار کاهش پیدا می کند که  این رقم حدود 0.4 درصد جی دی پی این کشور خواهد بود.» 

با این حال تحریم های روسیه بر علیه ترکیه تاثیری بر کشور های اروپایی نمی گذارد. کشورهای اروپایی روز شنبه اعلام کردند که ۳.۲ میلیارد دلار برای حمایت از ۲.۲ میلیون سوریه ای مهاجر در نظر گرفته اند و ترکیه  نیز قبول کرده که تعداد مهاجران به اروپا را محدود کند.

منبع: سی ان ان مانی

22435

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا