تحلیل‌گران وضعیت اقتصاد برزیل را نگران‌کننده می‌دانند

برزیل در رکود غرق شد

برزیل در رکود غرق شد

پاتریک گیلپسی/تحلیل‌گر سی‌ان‌ان مانی

از برزیل همچنان اخبار بدی به گوش می‌رسد.

دولت برزیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد این کشور بین ماه‌های جولای تا سپتامبر به میزان 1.7درصد نسبت به دوره سه‌ماهه پیشین کاهش یافته‌است. این سومین کاهش رشد اقتصادی در برزیل در سه‌ماهه متوالی است. به این ترتیب برزیل وارد طولانی‌ترین دوره رکورد اقتصادی از دهه 30میلادی تا کنون شده‌است.

برزیل به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد امریکای لاتین و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری وارد دوره ورشکستگی شده‌است. کاهش رشد اقتصادی آسیب جدی به این کشور وارد کرده‌است اما بدترین مشکلات برزیل از درون این کشور ریشه گرفته‌است.

برایان وینتر نائب رئیس شورای امریکایی می‌گوید: «وضعیت بدتر از آن چیزی است که مردم فکرش را می‌کنند. هیچ‌کس این را باور نمی‌کند. این وضعیت بسیار ترسناک است.»

اقتصاد برزیل به دلیل کاهش قیمت برخی کالاها نظیر نفت، آهن و مس دچار رکود شده‌است. طی چند دهه گذشته صادرات برزیل به چین به سرعت افزایش یافته‌است. به همین خاطر است که کاهش رشد اقتصادی در چین به برزیل ضربه‌ای دو چندان وارد می‌کند.

بسیاری از برزیلی‌ها می‌خواهند دیلما روسف رئیس‌جمهور این کشور استیضاح شود. نرخ پذیرش و اعتبار او در میان مردمش به 10درصد کاهش یافته‌است. روسف تا کنون از این استیضاح گریخته‌است

بر اساس داده‌های دولتی تورم در برزیل در ماه اکتبر به بیش از 10درصد افزایش یافته‌است که در 12سال گذشته بالاترین میزان تورم است. بیکاری در برزیل در سال جاری به 8.9درصد افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 6.8درصد بوده، افزایش بسیاری داشته‌است.

بدون تردید برزیلی‌ها کیف پول خود را محکم گرفته‌اند و پولی خرج نمی‌کنند. خرج کردن در برزیل طی سه‌ماهه گذشته 4.5درصد کاهش یافته‌است.

ارز برزیل که رئال نام دارد ضعیف‌ترین بازیگر در عرصه ارزهای جهانی است. ارزش آن در برابر دلار امسال نسبت به سال گذشته 31درصد کاهش یافته‌است.

لازم به ذکر است که دیگر کشورها نیز با مشکلات مشابه دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما نتایج آن‌ها بهتر بوده‌است. کلمبیا، پرو و شیلی نیز با مشکلات ارزی مواجه شده‌اند اما اقتصاد آن‌ها هنوز در حال رشد است.

مهم‌ترین نکته در سقوط برزیل، رسوایی شرکت نفت پتروبراز است. طی یک سال گذشته بازرسی‌ها نشان‌دهنده فساد و رشوه و بدنامی بوده‌است.

سرمایه‌گذاران آهسته‌آهسته از این کشور دور می‌شوند. سرمایه‌گذاری در برزیل برای نهمین سه‌ماهه متوالی کاهش یافته‌است. تحلیل‌گران معتقدند که رسوایی پتروبراز مهم‌ترین نقش را دراین بین ایفا کرده‌است و بیشترین آسیب را رسانده‌است.

هفته گذشته یکی از مقامات برزیلی بر سر این جریان بازداشت شد. تعداد زیادی از تجار و سیاستمداران نیز تا کنون دستگیر شده‌اند.

شاخص اصلی در برزیل که بوسپا نام دارد پس از این ماجراها (از سپتامبر 2014 تا کنون) 27درصد سقوط کرده‌است.

بسیاری از برزیلی‌ها می‌خواهند دیلما روسف رئیس‌جمهور این کشور استیضاح شود. نرخ پذیرش و اعتبار او در میان مردمش به 10درصد کاهش یافته‌است. روسف تا کنون از این استیضاح گریخته‌است.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا