نشست بسیار دشوار و سخت اوپک در راه است

نشست بسیار دشوار و سخت اوپک در راه است

هیئت های نمایندگی شرکت کننده در نشست روز جمعه اوپک گفتند، اوپک این هفته یک نشست بسیار دشوار و سخت در پیش خواهد داشت و انتظار می رود گفت و گوهای جدی ای در مورد سیاست تولید فعلی سازمان صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: در حالی که اعضای اوپک تولید خود را به شدت افزایش داده اند و چشم انداز تقاضا مبهم است و همچنین افزایش نرخ بهره در آمریکا می تواند قیمت ها را پایین تر ببرد، هیئت های نمایندگی و مقامات شرکت کننده در نشست اوپک گفتند، اوپک این هفته یک نشست بسیار دشوار در پیش خواهد داشت.

یک منبع آگاه در اوپک با اشاره به نشست روز جمعه در وین گفت: «نشست سختی خواهد بود.» ناظران و حاضران در نشست انتظار دارند که گفت و گوهای جدی ای در مورد سیاست تولید فعلی سازمان صورت بگیرد.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان روز سه شنبه پس از ورود به وین در پاسخ به این سوال که آیا سیاست فعلی عربستان مبنی بر دفاع از سهم خود از بازار موثر واقع شده گفت: «کدام استراتژی؟ چه کسی گفته ما در حال حفظ سهممان از بازار هستیم؟»

یک سال پیش، اوپک با اصرار عربستان تصمیم به عدم کاهش تولید و دفاع از سهم خود از بازار گرفت. اتخاذ این سیاست، در شرایطی که تولید کنندگان رقیب نیز تولید خود را افزایش داده اند، موجب شده روند تولید نفت شیل در آمریکا تا حدی کند شود و تولید کنندگان غیرعضو اوپک نیز قرار است سال آینده تولید خود را کاهش دهند.

اما این برای متوقف کردن افزایش فزونی عرضه موجود در بازار کافی نخواهد بود، زیرا روسیه و عراق تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند و ایران نیز قرار است پس از لغو تحریم ها صادرات نفت خود را افزایش دهد.

قیمت نفت از 115 دلار در حدود 18 ماه پیش کمتر از نصف شده و به 45 دلار در هر بشکه رسیده است.

یک منبع دیگر در اوپک گفت، اگر آمریکا در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد و به تداوم افزایش ارزش دلار کمک کند، وی انتظار دارد فشار کاهشی بیشتری بر قیمت نفت وارد شود.

وی افزود، ممکن است قیمت ها به 35 دلار در هر بشکه برسد.

چند منبع نیز به اختلاف نظرهای هفته گذشته در مورد چشم انداز تقاضای جهانی در نشست کارشناسان اوپک در آستانه نشست وزرای این هفته اشاره کردند.

یک منبع دیگر گفت، بازهای سنتی اوپک یعنی ایران، الجزایر و ونزوئلا به همراه اعضای معتدل تر نظیر اکوادور و عراق پیش بینی خوشبینانه دبیرخانه سازمان مبنی بر افزایش 1.25 میلیون بشکه ای تقاضا در سال آینده را زیر سوال برده اند.

آنها گفته اند، تصور می کنند رشد تقاضا در واقع تنها یک میلیون بشکه در روز باشد، در حالی که رشد تقاضا در سال جاری میلادی از 1.7 میلیون بشکه در روز فراتر رفت.

در همین حال، تولید تولید کنندگان مهم نفت جهان هیچ نشانی از کاهش یافتن ندارد.

تولید نفت عربستان در ماه نوامبر به 10.25 میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی که بر اساس الگوهای فصلی تقاضای داخلی در عربستان برای نفت در فصل زمستان کاهش می یابد.

صادرات نفت عراق نیز در ماه نوامبر به بالاترین رقم متوسط چند دهه گذشته یعنی 3.37 میلیون بشکه در روز رسید.

تحلیلگران موسسه انرژی اسپکتس در یادداشتی نوشتند: «اوپک روز جمعه تشکیل جلسه می دهد و ما انتظار داریم وضعیت فعلی (تولید) تداوم پیدا کند. عربستان در حالتی نیست که بخواهد تولید خود را کاهش دهد، به خصوص از این جهت که فشارهای مالی بر دیگر تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک بالا رفته، امکان اقدام جمعی همچنان بعید به نظر می رسد.»

انتهای پیام// 185

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا