مقام دومی ایران در تولید گاز بین اعضای اوپک

مقام دومی ایران در تولید گاز بین اعضای اوپک

ایران با تولید 172.6 میلیارد مترمکعب گاز در سال 2014 پس از قطر دومین تولید کننده بزرگ گاز در بین کشورهای عضو اوپک است.

به نقل از پایگاه خبری مارکت رئالیست، ایران پس از قطر دومین تولید کننده بزرگ گاز در بین کشورهای عضو اوپک است. ایران در سال 2014 مجموعا 172.6 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرد، در حالی که تولید گاز قطر 177.2 میلیارد متر مکعب بود. از نظر جغرافیایی، ایران و قطر دارای یک میدان گازی مشترک در خلیج فارس هستند. عربستان نیز با تولید 108 میلیارد متر مکعب گاز در سال 2014 سومین تولید کننده بزرگ گاز عضو اوپک بود.
بازار انتظار دارد که ایران پس از لغو تحریم ها به تولید کننده مهم گاز اوپک تبدیل شود. اوپک در حال حاضر تحت تاثیر سیاست های عربستان قرار دارد. عربستان یکی از متحدان نزدیک آمریکا در خاورمیانه است. عربستان در سال 2014، روزانه 11.505 میلیون بشکه نفت تولید کرد، در حالی که تولید ایران 3.614 میلیون بشکه بود. در عربستان، هزینه تولید هر بشکه نفت خام 9 دلار و 90 سنت است، در حالی که این رقم در ایران 12 دلار و 60 سنت می باشد. این رقم شامل هزینه های سرمایه گذاری و هزینه ای عملیات استخراج نفت است. این آمارها از مطالعه ای که توسط موسسه ریستاد انرژی انجام شده و در ماه نوامبر منتشر شده، گرفته شده است.
نفت و گاز اجزای مهم تولید ناخالص داخلی ایران هستند. شرکای تجاری مهم ایران کشورهای چین، امارات و هند هستند. در بین کشورهای اروپایی، آلمان از شرکای مهم تجاری ایران است.  ترکیه نیز سالانه مقادیر قابل توجهی گاز از ایران وارد می کند.
انتهای پیام// 183

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا