بهای نفت پايه اروپا، افزايش يافت

بهای نفت پايه اروپا، افزايش يافت

بهای نفت پایه اروپا، برنت، در معاملات روز سه شنبه افزایش یافت.

 

در پیش بودن نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که قرار است در چهارم دسامبر امسال نشست خود را برای بررسی شرایط حاکم بر بازار نفتی برگزار کند، بیشترین تاثیر را در افزایش بهای نفت در معاملات امروز داشته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مهمترین مرجع قیمت گذاری حدود دو سوم نفت داد و ستد ‌شده در بازارهای بین‌المللی و مرجع و پایه ای برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می شود، برای تحویل در ماه ژانویه با هفت سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 44 دلار و 68 سنت رسید.
دو شاخص نفتی عمده جهان یعنی نفت پایه اروپا، برنت، و نفت شاخص آمریکا، وست تگزاس اینترمیدییت،در پایان معاملات روز گذشته همه افزایش ارزشی را که طی روز به دست آورده بودند از دست دادند. در آغاز معاملات امروز اما دو شاخص روند ها افزایشی به خود گرفتند. کارشناسان کومرتسبانک می گویند علت این نوسان شدید در قیمت نفت در بازار جهانی این است که سرمایه گذاران درباره اینکه قیمت سرانجام چه سمت و سویی در پیش خواهد گرفت هم نظر نیستند.
همین کارشناسان می گویند فراوانی عرضه نفت همچنان به عنوان عاملی فشار زا در جهت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نقش ایفا می کند. به عنوان نمونه و بر اساس بررسی هایی که خبرگزاری مالی بلومبرگ انجام داده است تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه نوامبر امسال حد از 32 میلیون و 120 هزار بشکه در روز نیز گذشت این درحالی است سقف تعیین شده برای میزان تولید این کارتل نفتی 30 میلیون بشکه در روز اعلام شده است.
اعضای اوپک در نشست ماه دسامبر خود قرار است درباره بازگشت به سقف 30 میلیون بشکه در روز گفتگو کنند اما بسیاری از کارشناسان می گویند با این وجود بعید به نظر می رسد تولید جهان در کوتاه مدت کاهش یابد.
بسیاری از کارشناسان نفتی بر این باورند اوپک که با اضافه تولید خود نقش مهمی در کاهش قیمت نفت از یک سال پیش تاکنون داشته است این بار نیز تصمیمی در راستای کاهش تولید نفت نخواهد گرفت و همچنان به تولید فراتر از سقف تعیین شده ادامه خواهد داد. اوپک در توجیه این اقدام خود مبارزه با نفت رسی(نفت شیل) آمریکا و حفظ بازارهایش در سطح جهان را مطرح خواهد کرد.
همین کارشناسان کومرتسبانک می گوید بعید به نظر می رسد مازاد نفتی که اکنون به بازار عرضه می شود در آینده ای نزدیک کاهش یابد یا اینقدر تقاضا افزایش یابد که این مازاد عرضه را جذب کند.
آنها در این باره استدلال می کنند اوپک بدون اقدام مشترک کشورهای غیر عضو تولید نفت خود را به طور یکجانبه کاهش نخواهد داد. اوپک زمانی حاضراست تولید نفت خود را کاهش دهد که کشورهای دیگر از جمله روسیه و نروژ نیز حاضر شوند تولید نفت خود را کاهش دهند.
درباره دیگر قطب بزرگ تولید نفت جهان یعنی آمریکا نیز تولید نفت این کشور بر اساس اعلام وزارت بازرگانی آن در ماه سپتامبر تنها 20 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. یعنی این کشور هم اکنون همچنان حدود نه میلیون و 300 هزار بشکه در روز نفت تولید می کند.
در چنین شرایطی سرمایه گذاران منتظر اعلام میزان ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا تا هفته گذشته هستند که وزارت انرژی این کشور قرار است فردا چهارشنبه رقم آن را اعلام کند. «لوکمان اوتونوگا»(Lukman Otunuga)،کارشناس ارز در شرکت خدمات ارزی و مالی «اف ایکس تی ام»(FXTM) درباره نوسانات ارزش برابری ارزهای معتبر جهان در داد و ستدهای امروز می گوید طی روزهای باقی مانده هفته قیمت نفت در بازار جهانی در نوسان خواهد بود. زیرا طی این هفته علاوه بر اعلام ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا قرار است شاخص های اقتصادی دیگری منتشر شود که کاهش و افزایش آنها بر قیمت نفت تاثیر منفی و مثبت خواهد گذاشت.
به عنوان نمونه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا قرار است روز پنجشنبه همین هفته نشست دوره ای خود را برگزار کند . برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است این نهاد مستقر در فرانکفورت اقدامات دیگری در چارچوب سیاست گشایش پولی خود به اجرا خواهد گذاشت. همین امر باعث شده است که اکنون ارزش دلار در برابر یورو افزایش یابد. از آن سو،روز جمعه این هفته قرار است گزارش ماهانه مربوط به اشتغال در آمریکا منتشر شود که بعد از آن، بانک مرکزی آمریکا نیز نرخ بهره بانکی خود را افزایش خواهد داد . امری که باعث افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها خواهد شد. افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبر جهان، سرمایه گذارانی را که ارزهای دیگری به جز دلار در اختیار دارند، با توجه به آنکه در این حالت، خرید نفت و دیگر مواد اولیه ای که با دلار تعیین قیمت و خرید و فروش می شوند، گران تر تمام می‌شود، برای خرید دلسرد می کند و این امر باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.
در چین نیز که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است اعلام شد تولید صنعتی آن در ماه نوامبر آنچنان کاهش یافته است که چنین کاهشی از سه سال پیش تاکنون سابقه نداشته است. هنگامی شاخص های اقتصادی کلان در این کشور که اقتصاد دوم جهان است، کاهش می یابد به معنای آن است که تقاضا برای نفت دراین کشور نیز در ماههای پیش رو کاهش خواهد یافت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا