آمارهای دولتی چین نشان داد

سقوط بی‌سابقه شاخص تولید در چین

سقوط بی‌سابقه شاخص تولید در چین

آژانس فرانس‌پرس در پاریس:

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تولیدی چین در ماه نوامبر به ضعیف‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده‌است. این مسئله ضعف رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان را به خوبی نشان می‌دهد.

شاخص رسمی مدیریت خرید PMI که کارخانه‌های مهم را دنبال می‌کند بر اساس آمارهای دولتی به 49.6درصد سقوط کرده‌است.

این عدد برای چهارمین ماه متوالی در سال جاری سقوط کرده‌است و به کمترین میزان خود از آگوست 2012 تا کنون رسیده‌است.

رشد اقتصاد چین در سال 2014 برابر با 7.3درصد بود که کمترین میزان آن از 1990 تا کنون به شمار می‌رود. دولت ادعا کرده‌است که در سه ماهه نخست و دوم سال جاری رشد اقتصادی برابر با 7درصد بوده‌است

سرمایه‌گذاران از این شاخص به عنوان ابزاری برای سنجش سلامت اقتصاد کشور استفاده می‌کنند. در صورتی‌که این عدد بالای 50 باشد نشان‌دهنده فعالیت اقتصای خواهد بود اما اگر زیر این عدد باشد به معنای کوچک شدن اقتصاد است.

برخی تحلیل‌گران دلیل این آمار ناامیدکننده را ضعف تقاضای داخلی و خارجی، کاهش قیمت کالا و عدم رضایت تولیدکنندگان و کارخانه‌داران می‌دانند.

آن‌ها گفته‌اند: «فعالیت خرید شرکت‌ها به دلیل مواجهه با فشارهای معکوس اقتصادی، کاهش یافته‌است.»

رشد اقتصاد چین در سال 2014 برابر با 7.3درصد بود که کمترین میزان آن از 1990 تا کنون به شمار می‌رود. دولت ادعا کرده‌است که در سه ماهه نخست و دوم سال جاری رشد اقتصادی برابر با 7درصد بوده‌است.

اما اکنون آمار دولتی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال 2015 برابر با 6.9درصد بوده‌است. این بیشترین کاهش رشد اقتصادی چین از زمان بحران بزرگ مالی تا کنون به شمار می‌رود.

اما بسیای از تحلیل‌گران نسبت به این آمار تردید دارند و معتقدند که آمار واقعی رشد بسیار کمتر از این عددهای دولتی است.

دولت برای ایجاد تحرک اقتصادی به تسهیل سیاست‌های پولی و مالی روی آورده‌است. بانک مرکزی چین در ماه اکتبر برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی برای ششمین بار در یک سال، نرخ بهره را کاهش داد.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا