آمادگی ایران برای صدور توربین های گازی بزرگ به برزیل

آمادگی ایران برای صدور توربین های گازی بزرگ به برزیل

وزیر نیرو در دیدار با وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل از آمادگی ایران جهت تامین توربین های گازی بزرگ برای پروژه های نیروگاهی برزیل خبر داد.

به گزارش بولتن نیوزاز پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان شامگاه سه شنبه در دیدار با وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل در ساختمان ستادی وزارت نیرو، اظهار داشت: دو کشور می توانند ضمن ارسال لیست کاملی از پروژه های قابل مشارکت، زمینه های مختلف همکاری را بررسی کنند.
وی با بیان آنکه ارتباط با برزیل به عنوان کشوری اثرگذار در منطقه آمریکای لاتین برای ایران حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد که این دیدار آغازی برای همکاری بیشتر بین دو کشور بخصوص در زمینه آب و برق باشد.
وزیر نیرو با اشاره به 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده برق ایران، گفت: از این میزان 12 هزار مگاوات به نیروگاه های برق آبی، یکهزار مگاوات به نیروگاه اتمی و 61 هزار مگاوات به نیروگاه های حرارتی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه برای توسعه صنعت برق پیش بینی می شود در 10 سال آینده حدود 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های کشور افزایش یابد، ادامه داد: بخشی از این افزایش مربوط به نیروگاه های برق آبی، بخشی مربوط به نیروگاه های سیکل ترکیبی و حدود پنج هزار مگاوات نیز مربوط به نیروگاه های بادی و خورشیدی خواهد بود.
چیت چیان با بیان اینکه در کنار افزایش تولید برق، گسترش و نوسازی شبکه های انتقال و توزیع نیرو را نیز در دستور کار داریم، اضافه کرد: هوشمندسازی شبکه های برق کشور از دیگر برنامه های وزارت نیرو است.
وی با بیان اینکه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و برزیل دارای ظرفیت هایی هستند که می توانند مکمل یکدیگر باشند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو شش کشور دنیاست که امکان تولید توربین های گازی بزرگ را داراست و می تواند نیاز برزیل در این زمینه را مرتفع کند.
وزیر نیرو با اشاره به همکاری شرکت های برزیلی در خصوص پروژه های برق آبی، یادآور شد: شرکت های برزیلی در صورت تمایل می توانند به روش فاینانس یا روش BOT درساخت نیروگاه های برق آبی مشارکت داشته باشند و یا در احداث خطوط و شبکه های پرفشار 765 و 800 کیلوولت با جمهوری اسلامی همکاری کنند.
وی با اشاره به چالش های بخش آب کشور، گفت: ایران پنجمین کشور بزرگ جهان است که نیازمند کشاورزی آبی با شبکه های آبیاری و زهکشی وسیع است و با توجه به متوسط بارش 200 میلیمتری سالانه، مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.
مقام عالی وزارت نیرو افزود: فعالیت های زیادی در بخش سدسازی و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و 120 پروژه بزرگ آبرسانی به شهرها در دست اجرا است.
چیت چیان با اشاره به اینکه 42 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند و این روند به سرعت ادامه دارد، اظهار داشت: شرکت های برزیلی در صورت تمایل می توانند با سرمایه گذاری مستقیم یا فاینانس تجهیزات و امکانات با ما همکاری داشته باشند.
وی تاکید کرد: به جز جمهوری اسلامی، کشورهای دیگری نیز در منطقه هستند که به این خدمات نیاز دارند و شرکت های برزیلی با مشارکت شرکت های ایرانی می توانند به صورت مشترک در پروژه های برون مرزی همکاری کنند.

** تامین 85 درصد برق برزیل از انرژی تجدیدپذیر
در این دیدار آرماندو مونتیرو وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، با بیان اینکه وضعیت برق برزیل نیز با کمی تفاوت مشابه جمهوری اسلامی است، افزود: امروزه برزیل 140 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد، ولی به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه هستیم، تصمیم داریم در یک برنامه 15 ساله این ظرفیت را تا دو برابر افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه 75 درصد برق برزیل از نیروگاه های آبی و 85 درصد از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود، گفت: 14 درصد تولید برق برزیل از طریق تفاله های نیشکر است و با توجه به صرفه اقتصادی تولید برق از انرژی باد و خورشید پروژه هایی را در این زمینه در دست اقدام داریم، ولی به دلیل ناپایداری باد، زیاد به آن خوش بین نیستیم.
مونتیرو بابیان آنکه سوخت نیروگاه های حرارتی این کشور از نفت و گاز تامین می شود، ادامه داد: به دلیل امنیت و پایداری سوخت نیروگاه ها، مصمم هستیم از نیروگاه های گازی استفاده کنیم و در این راستا نیازمند توربین های گازی خواهیم بود.
وی با بیان آنکه مناطقی از برزیل نیز مانند ایران با مشکل آب روبرو هستند و باید در این مناطق پروژه های سدسازی و شبکه های انتقال آب دایر شود، ابراز امیدواری کرد شرکت های ایرانی بتوانند در پروژه های مشترک برقی و آبی با برزیل همکاری داشته باشند.
وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل برای پیشبرد اهداف دو کشور پیشنهاد داد تا کمیسیون مشترکی بین ایران و برزیل تشکیل شود تا ضمن معرفی نمایندگانی از دو کشور، همکاری های مشترک هر چه سریع تر شکل اجرایی به خود گیرد.
وی همچنین خواستار شد، ضمن ارسال لیست پروژه های قابل همکاری بین دو طرف، معرفی کاملی نیز از شرکت 'مپنا' و تولیدات آن از جمله توربین های گازی ساخت این شرکت صورت گیرد تا زمینه های گسترش همکاری دو کشور هرچه سریعتر آغاز شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا