بررسی دلایل عدم رغبت برای سرمایه گذاری در بخش معدن

بررسی دلایل عدم رغبت برای سرمایه گذاری در بخش معدن

دنیای معدن - دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران درباره نقش معدن در توسعه کشور گفت: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید معادن را جایگزین نفت کنیم اما وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور امکان جایگزینی آنها را نفی می کند.

شهرام شریعتی، با بیان اینکه اکنون رئیس جمهوری تاکید بر جایگزینی معادن غیرهیدروکربنی در مقابل نفت دارد، افزود: اکنون بدنه وزارتی باز هم اجازه چنین کاری را نمی دهد.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه بخش معدن در ایران یک متولی ندارد، عنوان کرد: ایمیدرو، سازمان زمین شناسی، ارگان های نظامی، شستا و سازمان های بهره بردار همگی در رابطه با معدن صاحب نظر هستند و در کل معدن در کشور متولی مشخصی ندارد.

شریعتی اظهار کرد: با شرایط توصیف شده یک سرمایه گذار خارجی وقتی وارد ایران می شود، نمی داند باید با چه کسی در این رابطه صحبت کند و این باعث می شود تا همان ابتدا یک قدم به عقب بازگردد.

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: بنا بر قانون اساسی معادن کشور جزء اموالی است که به دولت سپرده شده اما اکنون این دولت گسترده شده و برای فعالیت در این زمینه مشخص نیست باید با چه کسی صحبت کرد.

وی با بیان اینکه هیچ اطلاعات صحیحی از معادن ایران وجود ندارد، افزود: وقتی می خواهیم، کالایی خریداری کنیم آن را کاملا چک می کنیم که مشخصات آن چیست و چه کیفیتی دارد اما در مورد معادن هیچ مشخصاتی وجود ندارد و نمی دانیم بر روی چه چیزی سرمایه گذاری می کنیم.

شریعتی به کارهای اکتشافی ناقص در حوزه معدن اشاره کرد و گفت: ما حتی پس از نهایی شدن سرمایه گذاری پروانه را در اختیار سرمایه گذاران قرار نمی دهیم و با توجه به این شرایط هیچ رقبتی برای سرمایه گذاری در خصوص اکتشاف هم ایجاد نمی کنیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت های کارهای معدنی هم در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: بر اساس قانون اساسی کشور ما باید آمایش سرزمین داشته باشیم اما هنوز زیرساخت های ما توسعه پیدا نکرده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مشکلات قانونی، تعدد متولیان و همچنین تصمیم گیری های غلط و غیرکارشناسی همگی عواملی است که رغبت را برای سرمایه گذاری از میان می برد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا