موج ناامیدی در بازار آهن

موج ناامیدی در بازار آهن

در هفته ای که گذشت بازار آهن رونقی پیدا نکرد و فروشندگان محصولات فولادی روز به روز و هفته به هفته ناامیدتر می‌شوند تا جایی که برای رونق بازار آهن بیشتر آنان امید به سال آینده دارند تا با راه افتادن ساخت و ساز در کشور، بازار فولاد نیز تحریک شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد ، محمد آزاد درخصوص وضعیت بازار آهن و قمیت محصولات فولادی گفت: در هفته گذشته نه تنها بازار آهن رونقی پیدا نکرد بلکه نسبت به هفته‌های گذشته کسادی بازار بیشتر شد و فروشندگان محصولات فولادی روز به روز و هفته به هفته ناامیدتر می‌شوند برای رونق بازار آهن در امسال و همه امید به سال آینده دارند.

آزاد بیان کرد: در هفته گذشته فروشندگانی که محصولات فولادی خود را با کاهش قیمت فروختند توانستند معامله‌‌ای انجام دهند ولی فروشندگانی که روی قیمت خود ثابت مانده بودند نتوانستند معامله‌ای داشته باشند .

او در خصوص فروش محصولات چینی در بازار داخلی عنوان کرد: چینی‌ها محصولات فولادی خود را از محصولات فولادی داخلی ارزان‌تر می‌فروشند.

آزاد ادامه داد: چینی‌ها کالاهایی را که تولید می‌کنند در کشورشان دپو نمی‌کنند و به هر شکلی که شده با دامپینگ محصولات خود را به زیر قیمت جهانی می‌فروشند که بتوانند کالا را از کشورشان خارج کنند که محصولاتشان در انبارها انباشته نشود و مقداری که دلار به دست می‌آورند می‌برند در سیستم افتصادی‌شان مصرف می‌کنند این درصورتی است که دولت چین هم سوپسیتی می‌پردازد به تولیدکنندگان خود.

رئیس اتحادیه آهن‌فرشان در خصوص کمک دولت برای جلوگری از ورود محصولات فولادی چینی به داخل کشور گفت: واقعیت امر این است که دولت بایستی طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز را رونق دهد که کارخانجات داخلی کشور با امیدواری بهتری بتوانند تولید کنند و محصولاتشان در انبارهایمان نماند یا اینکه بایستی از وارداتی که انجام می‌شود از کشورهای دیگر روی اینها یک تعرفه‌هایی ببندد که قیمت کالای آنها ارزان‌تر از قیمت تولید داخلی ما تمام نشود.

او در خصوص افزایش قیمت دلار و تاثیر آن روی قیمت محصولات فولادی تصریح کرد: افزایش قیمت دلار صد در صد در قیمت محصولات فولادی اثرگذار است. در حال حاضر هر چه قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند صادرات‌هایی که توسط تولیدکنندگان ما انجام می‌شود به صرفه‌تر است و سود بهتری از صادرات به دست می‌آورند. اما این امر موجب می‌شود که واردتمان گرانتر تمام ‌شود ولی نرخ تعرفه است که می‌تواند بازار را تنظیم کند و این جزو سیاست‌های دولتی باشد مه ابزارش در دست دولت‌هاست.

آزاد در مورد اعلام مرکز آمار در خصوص کاهش قیمت تیرآهن نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر قیمت تیرآهن کاهش داشته است و تقریباً می‌شود گفت که قیمت تیرآهن به کف رسیده و نسبت به پاییز سال گذشته تا پاییز امسال چیزی حدود 40 درصد کاهش قیمت داشتیم.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در مورد افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در محصولات فولادی چه تاثیر دارد افزود: به طور مسلم برای خریدارانی که الان بخواهند بروند سفارش محولات بدهند و بخرند خیلی به نفعشان خواهد بود چرا که افزایش قیمت دلار عرضه محصولات چینی را در بازار نایاب کرده است امه خریدارنی که در گذشته محصولات فولادی را خریدند اثری ندارد چرا که پول محصولات را پرداخت کرده‌اند.

آزاد در خصوص مشکل عمده تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: در حال حاضر عدم فروش محصولات فولادی در بازار است. یعنی در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضا در بازار وجود دارد. لذا بیشتر تولیدکنندگان ما مجبور هستند شیفت کاری‌شان را کم کنند یا محصولات خود را زیر قیمت بفروشند که این امر ضرر اقتصادی نیز دارد.

او در مورد راهکارها برای خروج این صنعت از رکود بیان کرد: رکودی که در این صنعت وجود دارد در کوتاه‌مدت محقق نمی‌شود ولی اگر از همین الان دولت برنامه‌هایی داشته باشد برای سال آینده یا انبوه‌سازان مسکن را فعال کنند و طرح‌های عمرانی را در برنامه بودجه سال آینده پیش‌بینی بکند؛ به نظر می‌رسد مقداری بازار از حال رکود خارج می‌شود.

آزاد در خصوص میزان مصرف سالانه محصولات فولادی گفت: سال گذشته میزان مصرف مجموعاً 22 میلیون تن بوده ولی در حال حاضر برآورده شده تقریباً یک چیزی حدود 16 تا 17 میلیون تن بیشتر نخواهد بود.

او در خصوص چشم‌انداز آینده بازار آهن عنوان کرد:تا پایان سال امیدی به رونق بازار آهن نخواهد بود و دولت باید برنامه‌ریزی کند برای سال بعد که بتوانیم سال خوبی برای خروج از رکود را در بازرار آهن و فولاد داشته باشیم.

رئیس اتحادیه آهن‌‌فروشان در خصوص قیمت محصولات فولادی در هفته گذشته گفت: در هفته گذشته قیمت آهن خام به ازای هر کیلوگرم 1100 تومان فروخته شد و قیمت تیرآهن کیلویی 1540 تومان معامله شد و قیمت میلگرد به ازای هر کیلوگرم 1330 تومان داد و ستد شد.

او همچنین افزود: در هفته گذشته همچون روزهای قبل میلگرد در بازار بیشتر معامله شد نسبت به بقیه محصولات فولادی.

  بررسی‌ها حاکی از آن است که بازار آهن همچنان روزهای ساکت و بی‌رمقی را پشت سر می‌گذارد. به گفته فعالان بازار، محصولات فولادی از ابتدای امسال با کاهش قیمت روبه‌رو شده اند و این روند نزولی هفته‌ به هفته نیز بیشتر می‌شود و روز به روز بازار آهن نیز بی‌رمق‌تر می‌شود. فروشندگان بازار آهن بر این باورند که با نزدیک شدن به فصل سرما و کاهش ساخت و ساز به سرد شدن بازار آهن دامن زده می شود.  یکی از بزرگترین مشکلات فعلی بازار فولاد این است که در بازار داخلی کشور محصولات فولادی چینی وجود دارد که این محصولات بی‌کیفیت با قیمت های ارزان عرضه می شود و این این امر باعث شده که فروشندگان محصولات فولادی برای رقابت با چینی‌ها یا محصولات خود را قسطی یا ارزان بفروشند که این موضوع باعث ضرر اقتصادی به فروشندگان بازار آهن و محصولات فولادی شده است.

فروشندگان محصولات فولادی اعتقاد دارند در حال حاضر که به ایران با 1+5 به توافق رسیده است حال باید دولت مراقب مرزها باشد تا محصولات بی‌کیفیت وارد بازار نشود و به عقیده آنها دولت باید تعرفه واردات را نیز افزایش دهد. با وجود این اوضاع فعالان بازار آهن به رونق رسیدن و افزایش قیمت محصولات فولادی تا پایان امسال امیدی ندارند و بر این باورند که اگر سال 95 دولت حمایت کند و ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی راه بیافتد بازار آهن رونق پیدا می‌کند و قیمت محصولات فولادی افزایش پیدا خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا