ترکش‌های رکود اقتصادی بر پیکر صنعت چیپس و اسنک

ترکش‌های رکود اقتصادی بر پیکر صنعت چیپس و اسنک

کاهش توان مالی مردم در سال‌های اخیر بر میزان تقاضای محصولات غیر‌اساسی مانند چیپس، اسنک و پفک «تنقلات» تاثیر منفی گذاشته ...

کاهش توان مالی مردم در سال‌های اخیر بر میزان تقاضای محصولات غیر‌اساسی مانند چیپس، اسنک و پفک «تنقلات» تاثیر منفی گذاشته است. از 150 واحدی که پروانه تولید چیپس و اسنک دارند تنها 47 واحد تولیدی در کشور آن هم به‌صورت نصفه و نیمه فعال هستند. مجید مظفری، مدیرعامل چیپس چی توز، در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز»، موضوع رکود اقتصادی را یک مشکل کلی برای صنایع می‌داند و می‌گوید: قدرت خرید و توان مالی مردم کاهش یافته است. وقتی هم تقاضا کاهش یابد تولید هم کم می‌شود و صنایع دچار رکود و کمبود نقدینگی می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: به این ترتیب سهم تولیدکنندگان از بازار کم می‌شود. این وضعیت اکنون بر صنایع بزرگی مانند خودرو و سایر اقلام مهم مورد نیاز جامعه حاکم شده و ترکش‌های آن بر صنایع کوچک‌تر مانند صنایع تولید چیپس و اسنک که جزو کالاهای اساسی مردم نیستند هم اصابت کرده است.


قیمت مواد اولیه گران است

مظفری در خصوص تامین مواد اولیه صنایع چیپس می‌گوید: سیب‌زمینی اگریا، ماده اولیه تولید چیپس است که در استان‌های اردبیل، همدان و خراسان تولید می‌شوند. گروه صنعتی دینا که چیپس چی‌توز یکی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ است، روغن مصرفی خود را تولید می‌کند و تنها طعم‌دهنده‌ها وارداتی هستند. وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون قیمت سیب‌زمینی اگریا با توجه به روند کاهشی آن به 600 تومان رسیده و این قیمت برای صنایع با توجه به رکود بازار، گران است.


رکود گریبان چی‌توز را هم گرفته

ماندانا محسنی، مدیر تولید کارخانه چیپس چی‌توز نیز در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» رکود اقتصادی را مشکل اصلی صنایع می‌داند و می‌افزاید: مسائل اقتصادی گریبان ما را هم گرفته است. با توجه به اینکه شرایط مناسبی در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌آفرینی برای جوانان ایجاد کرده‌ایم اما مشکلات اقتصادی در بخش‌هایی از تولید وقفه ایجاد کرده است.وی می‌گوید: در حال حاضر حدود 800 تا 1000 نفر در کارخانه ما مشغول کار هستند و امیدواریم در آینده نزدیک فضای حاکم بر تولید بهبود یابد تا جوانان بیشتری را زیر پوشش اشتغال قرار دهیم. مدیر تولید کارخانه چیپس چی توز، ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات ما در تولید، مربوط به واردات برخی از مواد مورد نیاز صنعت مانند انواع طعم‌دهنده‌ها ‌(فلی‌ورها) است. امیدواریم با باز شدن فضای اقتصادی (پس از برجام) این مشکل هم برطرف شود. 


چیپس مانع خام‌فروشی است

علی شریعتی، عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی مزمز و دبیر اتحادیه تولیدکنندگان چیپس و اسنک به «فرصت امروز» می‌گوید: چیپس یکی از محصولاتی است که هم ارزش افزوده مناسبی برای سیب‌زمینی ایجاد می‌کند و هم جلو خام‌فروشی را می‌گیرد. همچنین از کشاورزان نیز حمایت می‌کند. صنعت چیپس و اسنک تنها در شش ماهه نخست امسال حدود 32‌میلیون دلار صادرات داشته است.
 

325223255351151235356235123513262346

 

وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات صنعت چیپس و اسنک، تامین روغن نباتی (پالم) مورد نیاز است که با تدبیر سازمان غذا و دارو به تشکل‌ها واگذار شد. تولیدکنندگان چیپس و اسنک از اواخر سال گذشته (93) به دلیل واسطه‌گری‌هایی که در تامین روغن (پالم) به وجود آمد با مشکلاتی مواجه شدند اما اکنون وضعیت مطلوبی در این بخش ایجاد شده است.

 

آزادسازی قیمت چیپس و اسنک به‌زودی

شریعتی می‌گوید: در این صنعت هم مانند تمامی صنایع رقابت وجود دارد. این رقابت‌ها باعث می‌شوند تا تولید باکیفیت‌تر شود و رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. بازار باید در اختیار عرضه و تقاضا باشد و این دو فاکتور مهم همواره بر اقتصاد تاثیر مستقیم دارد. وی با اشاره به قیمت‌گذاری در این صنعت، اظهار می‌کند: قیمت‌گذاری بر محصولات چیپس و اسنک به دلیل اینکه جزو کالاهای اساسی نیستند، دستوری نیست. سازمان حمایت و دولت تعامل خوبی با صنعت دارند و خوشبختانه مشکل قیمت‌گذاری محصولات را نداریم و در پی آزادسازی قیمت‌ها هستیم.

شریعتی وضعیت کلی صنعت را نسبت به گذشته مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: تنها دغدغه ما اکنون در تامین روغن مورد نیاز صنعت است و اگر سیاست‌های سازمان غذا و دارو به همین روند ادامه یابد و سیاست‌های فعلی حاکم باشد، نگرانی نداریم. اگر هم کسی بخواهد خللی در این روند ایجاد کند و آن را به‌هم بریزد، تشکل‌ها واکنش نشان می‌دهند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا