توضیحات آخوندی درباره طرح جدید مسکنی

توضیحات آخوندی درباره طرح جدید مسکنی

چند روز پیش اعلام شد که با صدور یک مجوز برای بانک عامل بخش مسکن، امکان شکل‌گیری منسجم معاملات قسطی آپارتمان فراهم شد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از اقتصادنیوز، علیرضا بلگوری، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن هم در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد راه‌اندازی لیزینگ و فروش قسطی آپارتمان‌های مسکونی متراژ متوسط رو به بالا را در «رونق بخشی به معاملات مسکن، باز حرکت جریان نقدی و منابع بانکی در بازار ملک و در نتیجه کمک به تامین مالی دهک‌های پایین‌تر در حوزه خرید مسکن» موثر دانست.

همچنین بر اساس گزارشی که چند روز گذشته مهر نوشت، پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه این طرح می‌تواند برای واحدهایی با قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به بالا اجرا شود، گفته بود به دلیل نبود منابع مالی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، انبوه‌سازان بخشی از مبلغ خرید خانه را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به صورت قسطی به خریدار می‌فروشند.

او با اشاره به اینکه سود توافقی میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود، گفته بود این سود به طور حتم یک تا دو درصد بیش از تورم خواهد بود؛ به اضافه اینکه بانک مسکن هم چهار درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می‌کند.

همچنین اخیرا ایرج رهبر در گفت‌وگویی که با رادیو اقتصاد داشته، گفته بود طرح فروش اقساطی مسکن متناسب با توان مشتریان عملیاتی می‌شود و هر سهمی که نسیه خریداری می‌شود، به صورت اقساط و با سود پایین بازپرداخت خواهد شد و این طرح برای مشتریانی است که در طبقه متوسط و بالا قرار دارند و تا مدت پنج تا هفت سال بتوانند اقساط باقی‌مانده را نیز بازپرداخت کنند.

در همین مورد در روز گذشته نیز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سومین نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابه‌سامان شهری درباره فروش اقساطی مسکن اظهار کرد: مسکن قسطی در پی هماهنگی میان انبوه‌سازان و بانک مسکن به عنوان یک اقدام اثرگذار در بازار مسکن صورت گرفته است و مدت‌هاست که بحث درباره مازاد عرضه مطرح می‌شود، در حالی که تولیدکننده‌ها امکان عرضه ندارند و از سویی نیز بانک‌ها تسهیلاتی در اختیارشان قرار نمی‌دهند.

وی افزود: در طرح مسکن قسطی، عرضه‌کننده‌ها با بانک مسکن توافق کرده‌اند تا واحدهایشان را عرضه کنند و بانک مسکن نیز پرداخت اقساط توسط خریداران به فروشنده را تضمین کند؛ این طرح ربطی به دولت یا سیستم‌های تأمین منابع مالی از سوی بانک‌ها ندارد و بیشتر یک هماهنگی است که میان تولیدکنندگان انبوه مسکن و بانک مسکن صورت گرفته است. این اقدام مناسب می‌تواند واحدهای تولیدشده را وارد بازار مسکن کند. بانک مسکن نقش تضمین‌کننده پرداخت اقساط از سوی خریدار به عرضه‌کننده واحد را ایفا می‌کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در این طرح تسهیلات پرداخت نمی‌شود بلکه خود عرضه‌کننده یا فروشنده پول را به صورت اقساطی دریافت می‌کند و فقط می‌خواهد یک واسطه، نقش تضمین‌کننده بازپرداخت اقساط را ایفا کند که این کار را بانک مسکن انجام می‌دهد؛ نقش بانک مسکن، نقش تأمین‌کننده منابع مالی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خروج مسکن از رکود با اجرای این طرح گفت: هر طرحی بالاخره آثار خاص خود را دارد و در حد خودش با توجه به واحدهای ساخته شده و عرضه نشده می‌تواند در بازار مسکن اثرگذار باشد و رونقی در بازار ایجاد کند؛ چون تولیدکننده‌ای که واحدی می‌سازد و پول آن را به تدریج دریافت می‌کند، دوباره به سراغ ساخت واحدهای دیگر می‌رود. اینها می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند نباید تصور کنیم تنها یک راه‌حل برای بخش مسکن وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا