ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب منطقه ای را دارد / امضای موافقتنامه مجارستانی ها در وزارت صمت

ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب منطقه ای را دارد / امضای موافقتنامه مجارستانی ها در وزارت صمت

اقتصاد > بازرگانی - ایرنا نوشت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان اینکه ایران و مجارستان می توانند در بخش های مختلف سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، گفت: اکنون تجارت دو کشور در سطح بسیار پایین 35 میلیون دلار است که باید افزایش یابد.

ولی الله افخمی راد امروز در نشست مشترک مقامات و تجار ایرانی و مجارستانی در محل اتاق بازرگانی ایران، حجم تجارت کشورمان در سال گذشته را 150 میلیارد دلار بیان کرد و گفت: سهم نفت خام در تجارت ایران به کمتر از 20 درصد کاهش یافت.

 

وی افزود: این سهم از نفت در تجارت جهانی ایران نشان دهنده استفاده بهینه از منابع است.

وی ادامه داد: ایران با منابع غنی طبیعی، موقعیت ژئوپلتیکی، دسترسی به آب های آزاد و تنوع اقلیمی، امنیت و ثبات و همچنین نیروی کار جوان و تحصیلکرده، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب(قطب) منطقه ای برای سرمایه گذاری را دارد.

افخمی راد گفت: تحریم ها هر چند محدودیت های اقتصادی به وجود آورد اما ایران با تکیه بر توانمندی داخلی پیشرفت هایی به دست آورد و در حوزه های مختلف صادرات قدم هایی برداشته شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد ما در تجارت خارجی بُرد-بُرد و به تعبیری، بازار در برابر بازار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: قوانین سرمایه گذاری ایران مشوق های خوبی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

افخمی راد با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در ایران، به برنامه های صنعتی مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، در 10 سال آینده تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در ایران، به سه میلیون خودرو افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: افزایش تولید محصولات پتروشیمی از 58 میلیون به 130 میلیون تن، محصولات فولادی از 24 میلیون به 55 میلیون تن و آلومینیوم از 500 هزار به 1.2 میلیون تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

افخمی راد با بیان اینکه ایران و مجارستان می توانند در بخش های مختلف سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، افزود: اکنون تجارت دوکشور در سطح بسیار پایین 35 میلیون دلار است که باید افزایش پیدا کند.

افخمی راد اظهار امیدواری کرد که نشست هایی از این دست و مذاکرات دوجانبه می تواند حجم تجارت دو کشور را به نحوی مطلوب افزایش دهد.

پیش از ظهر امروز، پس از نشست مذاکرات مشترک هیات های عالی ایران و مجارستان در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعد آباد، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری توسط وزیران دو کشور امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری و رایزنی های سیاسی میان وزارت امورخارجه ایران و وزارت خارجه و تجارت مجارستان، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی از جمله این هشت سند بود که در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، توسط وزیران و مقام های مربوطه به امضا رسید.

موافقتنامه همکاری های اقتصادی، تشویق سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری های پزشکی و بهداشتی و موافقتنامه همکاری در زمینه فناوری ارتباطات دیگر سندهایی بود که امروز بین مقام های ایران و مجارستان به امضا رسید.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا