بخش خصوصی موجب توسعه اقتصاد ایران

بخش خصوصی موجب توسعه اقتصاد ایران

اقتصاد > بازرگانی - ایرنا به نقل از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نوشت: یکی از نتایج اعمال تحریم های اقتصادی، فعال سازی بخش خصوصی بود و اکنون بنابر شرایط حاضر، توسعه اقتصادی ایران بر روی ریل بخش خصوصی حرکت می کند.

محسن جلال پور عصر روز دوشنبه در نشست مشترک هیات مجارستانی با تجار ایرانی گفت: توافق ایران و غرب فرصتی را برای کشورهای اروپایی ایجاد کرده که کاهش حضور خود در ایران را جبران کنند.

وی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: اکنون زمینه های سیاسی برای گسترش همکاریها آماده شده و باید به حضور بلندمدت و برنامه ریزی شده در ایران بیندیشید.

وی سابقه همکاری ایران و مجارستان در حوزه سنتی مواد غذایی، دام و ماشین آلات کشاورزی را یادآور شد و افزود: اکنون علاوه بر زمینه های پیشین ، حوزه های جدید برای تجار دو کشور فراهم شده است.

وی افزود: علاوه بر این، موضوع تولید مشترک و صادرات به کشورهای همسایه یکی از ظرفیت های قابل توجه است.

رئیس اتاق ایران گفت : تکنولوژهای زیست محیطی، آبیاری، تولید و کشت گلخانه ای از جمله زمینه هایی است که طرف های ایرانی خواستار مشارکت فعالان اقتصادی دیگر کشورها شده اند.

وی اضافه کرد : تولید مشترک در زمینه قطعات خودرو، توریست و گردشگری و حضور در پروژه های نیمه تمام از دیگر زمینه هایی است که تجار مجارستانی می توانند برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

وی گفت: امروز پنج یادداشت تفاهم بین اتاقهای ایران و مجارستان امضا شد، همچنین یادداشت تفاهم اتاق ایران با خانه ملی مجارستان و همچنین سه تفاهم همکاری میان دو کشور نیز به امضا خواهد رسید.

جلال پور اضافه کرد: اتاق ایران برنامه تشکیل شورای مشترک مجارستان و ایران را در برنامه دارد و انتظار می رود نهادی مشابه نیز در مجارستان تشکیل شود.

سال 1952 برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم یک موافقت نامه بازرگانی بین ایران و مجارستان امضا شد که اساس و پایه مبادلات بین دو کشور در سال های بعد قرار گرفت.

سال 1952 تا 1966 بطور کلی حجم مبادلات بین دو کشور چندان زیاد نبود و در مجموع از 11.5 میلیون دلار فراتر نرفت . در مه 1966 (اردیبهشت 1345 ) یک موافقت نامه بازرگانی و پرداخت برای مدت سه سال بین دو کشور به امضا رسید که براساس آن حجم مبادلات بازرگانی بین دو طرف برای سال اول 26 میلیون دلار و برای سال دوم 29.2 میلیون دلار و برای سال سوم 33 میلیون دلار پیش بینی شد.

مطابق موافقت نامه مزبور ،کالای صادراتی ایران به مجارستان خشکبار، دانه های روغنی، چای، توتون و فرآورده های آن، پنبه، روغن نباتی، ماهی ، کنسرو ، پوست و روده ، پشم و ابریشم طبیعی و فرش و پارچه های ابریشمی، منسوجات جوراب و زیرپوش و منسوجات نخی و نخ پنبه و سنگ های معدنی و سنگ های قیمتی مانند فیروزه، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی و گوگرد و غیره که قریب چهل رقم کالای صادراتی بود.

سازمان توسعه تجارت ایران رقم فعلی مبادلات تجاری دو کشور را 35 میلیون دلار اعلام کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا