کمیسیون اقتصادی ایران و مجارستان پس از 12 سال دوباره تشکیل می شود

کمیسیون اقتصادی ایران و مجارستان پس از 12 سال دوباره تشکیل می شود

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دیدار با «پیتر سیاتو» وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان، از رایزنی های دو کشور برای افزایش همکاری خبر داد و گفت: نخستین کمیسیون مشترک دو کشور به احتمال زیاد در بوداپست برگزار می شود.

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» در حاشیه دیدار با وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور که 10 تا 12 سال تعطیل بود، قرار است دوباره تشکیل شود و به احتمال زیاد نخستین نشست آن در بوداپست برگزار خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد پس از آغاز کار کمیسیون مشترک اقتصادی، همکاران و صنایع ایران در این کمیسیون حضور یابند و تا بتوان همکاری ها را آغاز کرد.
نعمت زاده گفت: قرار است در زمینه های صنعتی و تجاری دو کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند اما از آنجا که حجم مبادلات ایران و مجارستان بسیار اندک است بنابراین باید کارها را از صفر آغاز کنیم.
وی تاکید کرد این مذاکرات آغاز همکاری های دو کشور است زیرا در زمان تحریم رابطه ایران و مجارستان گرچه قطع نشد اما بسیار اندک بود.
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: در مذاکرات، پیشنهادهایی برای حضور در همایش ها ارائه شد زیرا باید صنعتگران دو کشور با هم آشنا شوند تا نسبت به توانمندی یکدیگر آشنایی پیدا کنند.
به گفته او، نیمی از وزیران مجارستان و نزدیک به 80 شرکت در قالب یکصد نفر به همراه نخست وزیر به ایران سفر کرده اند و تاکنون هشت تفاهمنامه از سوی وزیران مختلف به امضا رسیده است
نعمت زاده گفت: با توجه به اینکه مجارستان کشوری صنعتی است و کشورهای اروپایی و آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سرمایه گذاری زیادی در این کشور کرده اند بنابراین از لحاظ صنعتی پیشرفت مطلوبی دارد.
به گفته او، در زمینه کشاورزی، آب، تسویه فاضلاب و همچنین تجهیزات مربوط به آبیاری نیز رایزنی هایی صورت گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس گفته های وزیر مجاری تاکنون چهار هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده و 1116 نفر دیگر در رشته های مختلف در این کشور به تحصیل مشغولند.
وی خبر داد بر اساس مذاکرات قرار شد این کشور برای یکصد دانشجوی ایرانی بورسیه در نظر بگیرد تا بتوانند مدارج عالی را در دانشگاه های این کشور طی کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا