قیافه تاکید کرد:

فعال معدنی نباید جریمه شود

فعال معدنی نباید جریمه شود

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: فعال معدنی نباید جریمه شود چرا که در این سالها معدنکاران موجب مهاجرت معکوس از شهرها به نقاط محروم و دورافتاده شده اند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، قدیر قیافه در سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از بهره برداران معادن یا مجبور به کاهش تولید و یا توقف تولید شده اند که این اصلا خبر خوبی برای سنگ آهن نیست.

وی افزود: معدن مظلوم ترین و تحت فشارترین بخش اقتصاد کشور است چرا که علاوه بر فروپاشی قیمت ها در بازار جهانی، مصرف کنندگان داخلی هم قادر به جذب محصول داخلی نیستند.

قیافه عنوان کرد: امروز دوستانی که محکوم به پرداخت جرایم افزایش تولید شده اند، تنها جرمشان افزایش تولید بوده است که اتفاقا حقوق دولتی آن را هم پرداخت کرده اند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان اینکه انجمن سنگ آهن همواره با اطلاعات و کار کارشناسی به سراغ وزارتخانه رفته است، توضیح داد: در فروردین امسال نامه سرگشاده ای به وزیر و اعضای شورای عالی معادن نوشتیم و شرایط فعلی معدن و به ویژه سنگ آهن را توضیح دادیم. تعدادی پیشنهاد هم ارائه شد از جمله عدم دریافت بهره مالکانه از معادن و توقف دریافت بهره مالکانه سال 94 تا زمان خروج از شرایط بحرانی. همچنین تقاضا کردیم حداقل 70 درصد در حقوق دولتی سال 93 تخفیف داده شود، چرا که ریزش قیمت ها در این سال بسیار شدید بود. تنفس دو ساله تعهدات جاری معدنکاران و بحث حذف جرایم افزایش تولید نیز پیشنهاد شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از معدنکاران تقاضای افزایش تولید داشتند و مورد موافقت قرار نگرفت و افزایش تولید داشتند و گزارش هم کردند و حقوق دولتی آن را هم پرداخت کردند. به چه استنادی اینها را جریمه کرده اند. بهرامن صحه گذاشت.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران عنوان کرد: اگر موضوعی در شورای عالی معادن مرتبط با سنگ آهن مطرح شود، باید نماینده ای از این انجمن در جلسه شورا حضور داشته باشد. در این راستا نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است.

او تاکید کرد: من و سنگ آهنی ها بابت بازنگری و کاهش حقوق دولتی معادن بعضا تا یک ششم نرخ های قبلی، حذف عوارض صادراتی کنسانتره و پیشنهاد تقسیط سه ساله تعهدات معدنی ها از آقای نعمت زاده و همکارانشان سپاس ویژه دارم.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در عین حال عنوان کرد: متاسفانه در اوایل سال جاری اتفاقی افتاد و باعث دلسردی گسترده معدنکاران شد. براین اساس ابلاغیه مربوط به محاسبه مجدد حقوق دولتی قطعی و پرداخت شده سالهای 89، 90، 91 و 92 به دست همه معدنکاران در همه استانها رسید و این اتفاق برخلاف نص صریح قانون معادن است و این موضوع همه را شوکه کرد.

وی گفت: یک شهرداری کوچک برای تولید سنگ آهن عوارض گذاشته و تا جایی پیش رفته که حتی ماشین آلات معدنکاران را مصادره کرده و به مزایده گذاشته است که البته وزیر و معادن وی در این زمینه نامه نگاری کرده اند و تا حدودی جلوی اقدامات این نهاد گرفته شده است.

قیافه با اشاره به دیدار مثبت انجام شده بین اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن با وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پیشنهاد تشکیل کارگروه بررسی جرایم اضافه تولید، ابطال بررسی مجدد حقوق دولتی سالهای قبل، پیش آگاهی به فعالان بخش معدن درباره تصمیمات و شفافیت بیشتر سیاستگذاری بخش معدن و بازگرداندن فضای آرام و قابل پیش بینی به فضای کسب و کار از طریق قوانین ثبات حداقل به مدت 5 سال از جمله پیشنهادات ارائه شده در دیدار با آقای نعمت زده بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا