استاد دانشگاه مک گیل مطرح کرد:

مشخص شود تصمیم گیر نهایی معدن در ایران کیست

مشخص شود تصمیم گیر نهایی معدن در ایران کیست

گروه معادن >سنگ آهن - استاد دانشگاه مک گیل کانادا گفت: باید مشخص شود در ایران چه کسی حرف آخر را در حوزه معدن و سیاستگذاری های این حوزه می زند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، کمال الدین سلماسی در کارگاه تخصصی سومین همایش سنگ آهن ایران با عنوان جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه معدن سخنرانی خود را ارائه داد که مهمترین محورهای آن به شرح زیرند:

- خبر خوب این است که علیرغم سقوط قیمت سنگ آهن هنوز سرمایه گذاریهای جدید در این حوزه در حال انجام است. 33 درصد از کل سرمایه گذاریهای معدنی سال 2013 مربوط به سنگ آهن است.

- خبر خوب این است که هنوز تقاضا برای محصولات فلزی در چین و کشورهای شرق آسیا و خاورمیانه بالا است و به تبع افزایش جمعیت شهرنشین مصرف این محصولات هم بالا می رود. میانگین تقاضا از 2009 تا 2025 سالانه نیم درصد خواهد بود. رشد تقاضای چین فی نفسه به نفع بازار فلزات خواهد بود.

- تا 2025 رشد میانگین سالانه تقاضای هند 2.4 درصد خواهد بود که ناشی از افزایش شهرنشینی و توسعه است.

- افزایش شهرنشینی خبر خوبی است و باعث افزایش تقاضای فولاد خواهد شد.

- ایران برای جذب سرمایه گذاری (چه داخلی و چه خارجی) در حوزه معدن نیازمند داشتن اطلاعات اولیه قوی در این حوزه و ارائه سریع مجوزها و داشتن ثبات در قوانین است. باید مشخص شود در ایران چه کسی حرف آخر را در حوزه معدن و سیاستگذاری های این حوزه می زند.

- فرمت قراردادهای معدنی در ایران باید با استانداردهای جهانی منطبق شود.

- غولهای معدنی دنیا در عین رقابت با هم رفاقت و تبادل گسترده اطلاعات دارند. بنابراین اگر شرکتی در ایران به مشکل بربخورد سایر شرکتها نیز از این مشکل باخبر می شوند و از ورود به ایران خودداری می کنند.

- عدم ثبات در قوانین حتی سودآوری های بسیار سودآور را هم متوقف می کند. قوانین با تغییر مدیران تغییر نکنند.

- مالیات بالا دلیلی بر کاهش سرمایه گذاری خارجی نیست بلکه مشخص نبودن میزان مالیات و چگونگی دریافت آن سرمایه گذاران را فراری می دهد.

- قوانین محیط زیستی استرالیا سختگیرانه تر از ایران است اما با این وجود هنوز صنعت سنگ آهن این کشور سودآور است.

- براساس گزارش pwc زیادی قوانین و مقررات یکی از ریسک های عمده سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه است.

- از 1998 تا 2008 روند سرمایه گذاری خارجی در منطقه منا به شدت افزایش یافت. سرمایه گذاری خارجی در پروژه های خارجی با رشد 60 درصدی از 25 به 40 میلیارد دلار در 2014 رسید.

- تشکلهای معدنی در کشورهای معدن خیزی مانند اندونزی بسیار قدرتمند و تاثیرگذارند و در ایران نیز تشکلهای معدنی باید به همین سمت حرکت کنند.

- سرمایه گذاری خارجی جذب شده در ترکیه طی 80 سال تنها 15 میلیارد دلار بود که این رقم در 11 سال اخیر به 137 میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاری های معدنی ترکیه نیز در همین مدت روند صعودی داشته است.

- شرکتهای معدنی ایران در حوزه تحقیقات بسیار ضعیف هستند در حالی که در شرکتهای خارجی بعد از دپارتمان تولید مهمترین دپارتمان تحقیقات است.

- ادامه فعالیت واحدهای اقتصادی در ایران هم به اقتصاد ملی ضربه می زند هم به خود بنگاه.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا