گاز ایران به چین صادر می شود

گاز ایران به چین صادر می شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با تکمیل خط لوله صادرات گاز به پاکستان، می توان از این مسیر برای صادرات گاز ایران به جنوب چین استفاده کرد.

به گزارش بولتن نیوز،حمیدرضا عراقی ، درباره برنامه های صادرات گاز ایران، اظهار داشت: با افزایش تولید گاز ایران به یک میلیارد مترمکعب در روز، ظرفیت مناسبی برای افزایش صادرات گاز ایجاد می شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: ایران آماده صادرات گاز به پاکستان است، اما اسلام آباد هنوز خط لوله مربوطه در داخل خاک کشور خود را تکمیل نکرده است.
عراقی اضافه کرد: هندی ها نیز خواستار واردات گاز از ایران هستند اما تمایلی ندارند که از مسیر پاکستان گاز دریافت کنند.
وی افزود: در صورت تکمیل خط لوله صادرات گاز به پاکستان، می توان از این مسیر برای صادرات گاز به چین استفاده کرد تا از این طریق گاز منطقه جنوب آن کشور توسط ایران تامین شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره امضای قرارداد جدید صادرات گاز ایران به بصره عراق نیز گفت: با امضای این قرارداد، ایران به طور میانگین روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز از مسیر بصره به جنوب عراق صادر می کند.
عراقی خاطرنشان کرد: البته در ابتدا روزانه حدود هفت میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر می شود که به تدریج افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: خط لوله صادرات گاز به بصره از مسیر شلمچه و در مدت یک و نیم سال احداث می شود.
چین به دلیل توسعه صنعتی سریع، نیاز گسترده ای به منابع جدید انرژی دارد و بر این اساس، طرح های متعددی را برای افزایش واردات ال.ان.جی و احداث خط لوله واردات گاز از روسیه را پیگیری می کند.
چین در حال حاضر، بازار مطلوبی برای کشورهای صادرکننده گاز طبیعی محسوب می شود. دولت چین برای کاهش آلودگی ایجاد شده از مصرف سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ، برای افزایش 10 درصدی نرخ تولید گاز تا ابتدای سال 2020 میلادی تلاش می کند.
سازمان جهانی انرژی در گزارشی پیش بینی کرد با توجه به جایگزینی نفت وگاز به جای ذغال سنگ در چین، این کشور در پنج سال آینده به بزرگترین کشور تولیدکننده و مصرف کننده گاز طبیعی در جهان تبدیل خواهد شد.
چین برای تامین بخشی از نیاز گازی خود اوایل امسال توافقنامه ای با روسیه امضا کرد؛ مقامات روسیه هدف از انعقاد این توافقنامه را تقویت همکاری ها به منظور انتقال انرژی روسیه به چین و تشریح قوانین و شرایط اصلی تامین گاز طبیعی به آن کشور از طریق مسیر شرقی و همچنین تبیین مقررات بخش مرزی شرق دور روسیه با مرزهای چین توصیف کردند.
چین با یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون فوت مکعب منابع بالقوه گاز شیل، بزرگترین ذخایر گاز شیل جهان را در اختیار دارد.
این کشور گرچه به لحاظ منابع گاز شیل غنی است اما در توسعه منابع آن مشکلات جدی دارد. نبود آب شیرین بزرگترین چالش چین در این زمینه است. فقدان زیرساختها، کمبود خطوط لوله، پیچیدگی های زمین شناسی و هزینه های گزاف تولید گاز شیل نیز از جمله مشکلاتی است که پکن در زمینه تولید گاز شیل با آنها دست به گریبان است.
این مشکلات به قدری جدی است که دولت چین را واداشت برنامه خود را برای تولید گاز تا سال ۲۰۲۰ میلادی به نصف تقلیل دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا