مهم ترین دلیل افت 44 درصدی صادرات مواد معدنی مربوط به سنگ آهن است

مهم ترین دلیل افت 44 درصدی صادرات مواد معدنی مربوط به سنگ آهن است

دنیای معدن - رییس خانه صنعت، معدن و تجارت عمده ترین علت افت 44 درصدی صادرات مواد معدنی را مربوط به سنگ آهن عنوان کرد و گفت: ضعف زیرساخت های اساسی کشور مانند شبکه حمل ونقل باعث افزایش هزینه ها و افت صادرات می شود.

محمدرضا مرتضوی، با اشاره به فرسودگی سیستم حمل ونقل در کشور اظهار کرد: شبکه راه کشور نسبت به وسعت سرزمینی پاسخگوی نیازی صنعتی و صادراتی ما نیست؛ به عنوان مثال شبکه حمل ونقل جاده ای ما نزدیک 15 سال است که نوسازی نشده و با این که قیمت سوخت در ایران بسیار پایین است می بینیم که حمل ونقل نسبت به کشور ترکیه چند برابر گران تر است.

وی افزود: شبکه راه آهن و حمل ونقل دریایی ما نیز با وضعیت مشابهی روبروست در حالی که در کشوری مانند استرالیا زیرساخت های حمل ونقل آن در خدمت صادرات محصولات معدنی شان هست.

برای همین هزینه حمل مواد معدنی از استرالیا به چین یک سوم قیمتی است که ما برای حمل آن هزینه می کنیم.رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به ماده 37 قانون رفع موانع تولید که در آن به سیاست های جلوگیری از خام فروشی پرداخته شده است، گفت: این قانون، قانون جدیدی است و قطعا تاثیر چندانی بر این افت شدید صادرات نداشته است.

سیاست هایی که نظام به طور کلی برای حمایت از تولید و جلوگیری از خام فروشی مطرح می کند مورد تایید همه ماست ولی نباید در سایه این قوانین، برخی ملاحظات در خصوص محصولات صنعتی نادیده گرفته شود.

مرتضوی ادامه داد: به عنوان مثال گرچه در زمانی که قیمت هر تن سنگ آهن به 100 دلار رسیده بود به خاطر شرایطی که برای جلوگیری از خام فروشی درنظر گرفته شده بود نتوانستیم مازاد سنگ آهنی که از معادن استخراج شده بود را به بازارهای خارجی صادر کنیم. در حالی که امروز شاهد افت 70 درصدی قیمت این محصول هستیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا