سيگنال شمش به بازار فولاد

سيگنال شمش به بازار فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - كارشناسان از امكان كاهش 50 توماني قيمت شمش مي گويند

به گزارش ماین نیوز، نزديک به دو سال است که رکود در بازار فولاد ريشه مي دواند، در همين حال نگاهي به قيمت محصولات فولادسازان از ابتداي ماه جاري نشان از عميق تر شدن ريشه هاي رکود به واسطه ريزش مداوم قيمت ها دارد.

بر اين اساس در حالي که ميانگين قيمت ميلگرد در نخستين روز از ماه جاري روي قيمت 1268 تومان بود، روز گذشته اين ميانگين به 1248 تومان رسيد. ريزش 20 توماني قيمت ميلگرد (به صورت ميانگين) طي هشت روز در حالي رخ مي دهد که به گفته فعالان بازار، اين روزها تقاضا در کمترين سطح خود قرار دارد. تيرآهن نيز به عنوان کالايي که عرضه و قيمت گذاري آن در بازار به صورت مديريت شده جريان داشت، با وجود مقاومت فراوان در مقابل کاهش قيمت ها بالاخره در مقابل رکود سر خم کرد و با ريزش هايي همراه شد.

به اين ترتيب بازار فولاد در حالي روزهاي خالي از رونق خود را سپري مي کند که مهم ترين مساله آن ريزش هر روزه قيمت ها به نظر مي رسد. روند کاهشي قيمت ها در بازار آهن در حالي ادامه دارد که در حال حاضر نه از شرايط داخلي مي توان نشانه هايي از بهبود يافت و نه از شرايط جهاني.

به عقيده کارشناسان با کاهش درآمدهاي نفتي دولت در پي افت چشمگير قيمت نفت، منبع تزريق نقدينگي به پروژه هاي عمراني عملامتوقف شده است. به اين ترتيب تا زماني که پروژه هاي عظيم عمراني که عمدتا وابسته به دولت هستند به واسطه تزريق نقدينگي (حاصل از درآمدهاي نفتي) به حرکت در نيايند، نمي توان به بهبود شرايط صنعت فولاد و افزايش موثر تقاضا اميد بست. اين شرايط در حالي در داخل کشور حکمفرما است که افت قيمت سنگ آهن در بازار جهاني و رسيدن آن به کمتر از 45 دلار (44 دلار و 25 سنت که کمترين قيمت طي سال هاي اخير بوده است) باعث کاهش تقاضا و در پي آن قيمت فولاد در بازارهاي جهاني شده است.

همراه شدن رکود و افت قيمت ها در بازار جهاني باعث شده است چين، به عنوان بزرگ ترين و تاثيرگذارترين توليدکننده فولاد در دنيا، توليد فولاد در کارخانه هاي بخش خصوصي خود را متوقف کند. با قطع حمايت دولت چين از فولادسازان بخش خصوصي اين کشور از هفته گذشته، توليد فولاد در اين کشور با 40 ميليون تن کاهش همراه خواهد شد. اين اتفاق اگرچه مي تواند نشان از عمق رکود حاکم بر بازار جهاني فولاد داشته باشد، از سويي اين اميدواري را به وجود مي آورد که با کاسته شدن از حجم توليدات فولادي چين، قيمت ها در بازار با ثباتي نسبي همراه شوند.

اما در شرايطي که نشانه هاي رونق در بازار داخلي به حداقل رسيده است و به گفته کارشناسان قيمت هاي جهاني نيز بين 10 تا 20 دلار جاي کاهش دارد، اين سوال مطرح مي شود که ريزش هاي روزانه قيمت در بازار داخلي تا کجا مي تواند ادامه داشته باشد؟ اين سوال در شرايطي مطرح مي شود که کاهش قيمت محصولات فولادي تا همين حالانيز توليدکنندگان بسياري در بخش خصوصي را با توقف توليد يا ورشکستگي همراه کرده است؛ با اين حال به نظر مي رسد روند کاهشي قيمت ها همچنان ادامه داشته باشد و برخي کارخانه هاي بزرگ براي حفظ توليدات خود باز هم به کاهش قيمت ها مجبور شوند. اما همان طور که اشاره شد، سوال اصلي در اين ميان اين است که سقف کاهش قيمت در بازار داخلي کجاست و فولادسازان تا کجا مجاز به کاهش قيمت هستند؟ يک عضو انجمن توليدکنندگان فولاد در پاسخ به سوال ياد شده مي گويد: در حال حاضر قيمت هاي جهاني به شدت بر نرخ هاي داخلي تاثير مي گذارد اما چيزي که واضح به نظر مي رسد اين است که قيمت هاي جهاني نيز تا يک سطح خاصي مي توانند کاهش پيدا کنند.

حميدرضا طاهري زاده در ادامه با اشاره به قيمت شمش به عنوان پايه توليدات فولادي، مي گويد: قيمت شمش در چين همچنان مي تواند بين 10 تا 20 دلار کاهش پيدا کند و اين اتفاقي است که قطعا مي تواند بر بازار داخلي ما نيز اثرگذار باشد. به عقيده طاهري زاده با توجه به قيمت فعلي سنگ آهن، چين قادر به کاهش قيمتي بيشتر از 10 تا 20 دلار در نرخ شمش نخواهد بود. از نگاه او در شرايط فعلي در ايران نيز مي توان انتظار داشت قيمت شمش تا 50 تومان ديگر کاهش پيدا کند. امکان کاهش 50 توماني قيمت شمش در حالي از سوي طاهري زاده عنوان مي شود که به عقيده کارشناسان اين مقدار کاهش قيمت در شرايط فعلي منطقي به نظر مي رسد زيرا قيمت قراضه نيز اين روزها با کاهش همراه شده است. بنابراين به نظر مي رسد، روند فعلي ريزش هرروزه قيمت ها در بازار فولاد، در روزهاي آينده نيز ادامه داشته باشد. در حال حاضر قيمت شمش در بازار آزاد بين 985 تا 1030 تومان نوسان دارد، اين قيمت ها در حالي است که نرخ شمش در پنج شنبه گذشته به 958 تومان نيز رسيده بود.

قيمت شمش در بازار آزاد در حالي حداکثر روي 1030 تومان قرار دارد که فروش اعتباري اين محصول از سوي يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان شمش کشور با احتساب هزينه ارزش افزوده، با قيمت 1310 تومان در جريان است. اين قيمت در حالي وجود دارد که اخيرا خريد اعتباري از فولادسازان تبديل به يکي از راهکارهاي تامين نقدينگي براي برخي شرکت ها شده است، به اين صورت که برخي شرکت هاي بخش خصوصي با خريد مدت دار از فولادسازان و فروش آن در بازار با قيمتي کمتر از کارخانه، اقدام به تامين نقدينگي مي کنند، راهکاري که مي تواند به راحتي بازار را از مسير تعادلي خود خارج کند. به اين ترتيب با توجه به اينکه شرايط بازار کاهش 50 توماني قيمت شمش را ممکن ساخته است، بايد منتظر ماند و ديد با وجود امکان کاهش قيمت 50 توماني شمش، شرکت هاي بزرگ براي حفظ تعادل بازار اقدام به واقعي کردن قيمت هاي خود خواهند کرد؟

واردات اجباري آهن چيني با وجود مازاد توليد داخلي

رئيس اتحاديه آهن فروشان گفت: درحالي که توليدات کارخانه هاي آهن روي دست توليدکنندگان داخلي مانده و قيمت آهن داخلي از وارداتي ارزان تر است، فروش اجباري و تهاتر آهن از کشورهايي همچون چين به ضرر توليد شده است، چون کارخانه هاي آهن در کشور نيمه فعال شده اند و با نصف ظرفيت کار مي کنند.

محمد آزاد اظهار کرد: اگرچه از برنامه پيش بيني شده براي توليد عقب هستيم ولي توليدات رشد کرده و در حال حاضر کيفيت محصولات توليدي ما در مقابل کشورهاي ديگر حرف اول را مي زند.وي با بيان اينکه استاندارد هاي ملي ما بالاتر از اروپا و آسيا است، تاکيد کرد: اگر مرزها باز شود، واردات به ضرر اين بخش است.

آزاد در عين حال تصريح کرد: کارخانه هاي ما بايد توليداتشان را صادر کنند و با توجه به رکودي که در بازار وجود دارد، چه بسا قيمت صادراتي ما نسبت به واردات ارزان تر باشد.وي درباره ميزان صادرات آهن نيز توضيح داد: بخشي از صادرات به کشورهايي مانند عراق، پاکستان و کشورهاي شيخ نشين خليج فارس صورت مي گيرد و بخشي از ورق هاي حساس نيز که در داخل کشور استفاده نمي شود به آلمان صادر مي شود.

رئيس اتحاديه آهن فروشان با بيان اينکه درکشورمان بازاري براي آهن وجود ندارد، تاکيد کرد: به طور کلي با توجه به رکود در بازار مسکن و توقف فعاليت انبوه سازان، شاهد رکود در بازار آهن هستيم و اين در حالي است که با فعال شدن ساخت وساز حدود 80 شغل فعال مي شود که از آن جمله مي توان به بازار آهن، سيمان، سنگ، در و پنجره، پارچه، فرش يا لوازم خانگي اشاره کرد، ولي در حال حاضر با توجه به رکود مسکن، شاهد رکود بازار آهن نيز هستيم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا