برگزاری مرحله دوم آموزش فراگیر کارگران معادن بخش خصوصی از دی

برگزاری مرحله دوم آموزش فراگیر کارگران معادن بخش خصوصی از دی

گروه معادن - مرحله دوم آموزش فراگیر ایمنی کارگران معادن بخش خصوصی از ماه دی برگزار می شود.

به گزارش ماین نیوز، شمس الدین سیاسی راد، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در جلسه هم اندیشی با مدیرکل دفتر آموزش در صنایع سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور و مسئولان آموزش سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی با دانشگاه صنایع و معادن برای آموزش بخش های کارشناسی و بالاتر هستیم، گفت: در این سطح، کارشناسان و مدیران بنگاه های معدنی مد نظر هستند و اعتقاد ما بر این است که با توجه به تحولات مداوم فناوری، مدیران بنگاه ها باید به صورت مستمر آموزش دیده و به روز شوند.

وی افزود: در بخش معدن، حوزه آموزش مورد توجه کمتری قرار گرفته و بیشتر در بحث های عمومی کار شده و بسته های آموزشی موجود نیاز به بازنگری دارند.

سیاسی راد با اشاره به اینکه در تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است حدود 120 هزار نفر از کارگران معادن بخش خصوصی کشور تحت آموزش ایمنی قرار گیرند، اظهار داشت: ایمیدرو به عنوان حامی مالی طرح، سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور به عنوان آموزش دهنده و نیز سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان ناظر این برنامه هستند که در مرحله نخست، کارگران معادن 7 استان به صورت آزمایشی تحت آموزش ایمنی قرار گرفتند و در مرحله دوم، این دوره های آموزشی به 31 استان کشور تعمیم خواهد یافت.

وی ادامه داد: در همین چارچوب، علاوه بر آموزش در سطح کارگری، آموزش تکنسین ها نیز به عنوان حلقه اتصال خدمات مهندسی و کارگری مورد توجه قرار خواهد گرفت

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو برای موفقیت برنامه آموزش منابع انسانی در معادن پیشنهاد داد: شورای برنامه ریزی متشکل از سازمان نظام مهندسی معدن (به عنوان تضمین کننده کیفیت خدمات مهندسان)، ایمیدرو، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و سازمان آموزش فنی حرفه ای تشکیل شود تا پس از بررسی نتایج دوره های برگزار شده در 7 استان و وضعیت موجود در معادن دیگر استان ها، برنامه ریزی بهتری برای مرحله دوم آموزش معادن اتخاذ شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط متفاوت معادن از نظر روش استخراج و مقیاس عملیاتی و اقتصادی استاندارد های آموزشی نیز یکسان نیست و در برنامه ریزی ها باید این موارد را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم به نتایج واقعی و ملموس از این اقدام فراگیر آموزشی دست پیدا کنیم.

تدوین استاندارهای ایمنی

سعید زمانی، مدیرکل دفتر آموزش در صنایع سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور نیز در این جلسه با اشاره به اعتبار بین المللی گواهینامه های صادره توسط این سازمان گفت: با توجه به قانون الزام فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای برای اشتغال به کار، در هر حرفه ای از جمله معادن، چنانچه حادثه ای برای فرد ایجاد شود، در صورت نداشتن گواهینامه مهارتی، سازمان های بیمه، هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: این سازمان برای شایستگی نکات ایمنی در معادن سطحی و زیر سطحی به صورت مستقل استاندارد تدوین کرده و دوره های آموزشی به دو شکل 24 و 32 ساعته برنامه ریزی شده است.

مدیرکل دفتر آموزش در صنایع سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور با اشاره به اینکه برنامه آموزش کارگران معادن خصوصی کشور از آبان سال 93 آغاز شده است، گفت: در فاز نخست طرح، دوره های آموزش ایمنی برای معادن 7 استان شامل یزد، کرمان، همدان، زنجان، فارس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برگزار شد. در فاز دوم نیز 141 دوره آموزشی به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی افزود: دوره های بعدی برای معادن کوچک 5 نفره و به صورت اجتماع 12 نفره برگزار خواهد شد.

زمانی خاطرنشان کرد: موضوع آموزش مهارت های نرم در طیف مدیران واحدهای صنایع و معادن برای ارتقای بهره وری، اثربخشی بالایی دارد که سازمان مذکور می تواند در این زمینه گام بردارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا