قایق‌هایی که از دوران جنگ فراموش شده‌اند

قایق‌هایی که از دوران جنگ فراموش شده‌اند

هرچند سال‌هایی طولانی از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما هنوز بعضی اثرات آن بر زندگی ساکنان استان‌های جنوبی کشور باقی مانده، اثراتی که با وجود گذشت سالیانی طولانی مشخص نیست چه زمانی کنار خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رسیدن عملیات‌های جنگی در دوران دفاع مقدس به رودخانه‌های قرار گرفته میان ایران و عراق باعث شد جنگ افزارهای دو طرف نسبت به انهدام قایق‌های نظامی در مسیر رودهای کارون و اروند اقدام کنند و با وجود اینکه از آن روزها بیش از 25 سال گذشته، هنوز تعداد زیادی از این مغروقه‌ها در کف آب‌های این دو رودخانه مدفون هستند.

این مغروقه‌ها در کنار اثرات منفی که در فضای محیط زیستی این منطقه دارد، می توانند برای عبور و مرور در این دو رودخانه محوری منطقه نیز اثراتی منفی از خود به جای بگذارند.

هرچند در طول سال‌های گذشته سازمان بنادر اعلام کرده برای خارج کردن این مغروقه‌ها برنامه ریزی کرده و کار برای پاک‌سازی اروند و کارون ادامه دارد اما هنوز تعداد قابل توجهی از این قایق‌های غرق شده در این دو رود مدفون هستند و البته مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اعلام کرده تکمیل فرایند خارج سازی آنها به اعتبارات جدید احتیاج دارد.

طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تعداد مغروقه‌های باقی‌مانده در آبراه‌های بین المللی سمت ایران و عراق حدود ۶۶ فروند است که از این تعداد 42 فروند در آب‌های ایران و مابقی در آب‌های عراق قرار دارند.

هرچند اعلام شده در سال جاری ایران هشت مغروقه جدید را نیز از آب بیرون کشیده اما طبق اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر تسریع در خروج این مغروقه‌ها نیازمند اعتبارات ملی است چراکه اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی پاسخگوی خروج این میزان شناور نیست. او همچنین گفته برای خروج مغروقه‌های سمت ایران حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و حداقل برای خروج آنها از آب سه سال زمان پیش بینی می‌شود.

تخمین زدن زمانی سه ساله برای خروج این قایق‌ها که از سال‌های جنگ باقی مانده‌اند آن هم در صورت تامین اعتبارات لازم نشان از آن دارد که اروند و کارون لااقل برای چند سال آینده نیز باید این همسایگان ناخوانده را در کنار خود داشته باشند، همسایگانی که شاید با رفتن‌شان بتوان به استفاده‌های بیشتر اقتصادی از بستر این دو رود امید داشت.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا