رئیس مجمع واردات در گفت‌وگو با تسنیم:

سرمایه‌گذار خارجی با وعده و وعید سیاسی نمی‌آید

سرمایه‌گذار خارجی با وعده و وعید سیاسی نمی‌آید

رئیس مجمع واردات با بیان این که در فضای اقتصادی، نمی توان به وعده و وعیدهای سیاسی دل خوش کرد گفت: دیپلماسی سیاسی، ضروری است ولی کافی نیست و باید با تدبیر و هوشمندی شرایط و زیرساخت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری را فراهم ساخت.

علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: تجربه جهانی در خصوص جذب سرمایه گذاران خارجی نشان داده در همه جای دنیا سرمایه گذار ها از مشارکت در پروژه های کشورهایی که نتوانسته اند به اوضاع و احوال اقتصادی خود  سر و سامانی دهند، شانه خالی کرده  اند.
وی ادامه داد: فرار سرمایه گذاران از بی برنامگی اقتصادی، موضوعی است که باید فرای مباحث دیپلماسی اقتصادی به آن نگاه شود. در فضای اقتصادی، نمی توان به وعده و وعیدهای سیاسی دل خوش کرد. بی شک دیپلماسی سیاسی، ضروری است ولی کافی نیست و باید با تدبیر و هوشمندی شرایط و زیرساخت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری را فراهم ساخت.
به گفته مناقبی کشورهایی که در جذب سرمایه‌های خارجی موفق عمل می‌کنند در واقع پس‌اندازی فراتر از پس‌انداز داخلی پیدا می‌کنند و گشایش های اقتصادی دوره پسا برجام نیز از همین نقطه است که می تواند برای اقتصاد کشور امید آفرین باشد.
وی ادامه داد: شرایط اقتصادی ایران در سال های اخیر این اجازه را نداده که رتبه های خوبی از حیث امنیت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران به نام کشورمان به ثبت برسد ولی با بهره گیری مناسب از پتانسیل های پسابرجام می توانیم شرایط را برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی فراهم کنیم.
به گفته مناقبی، ایجاد و تصویب قوانین حمایتی از سرمایه و سرمایه گذاری، حمایت و تشویق دولت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی،تامین امنیت سرمایه گذاری و توجه خاص به مؤلفه مالکیت مادی و معنوی فرهنگ سازی سرمایه گذاری، برداشتن موانع و بروکراسی اداری در سر راه سرمایه گذاری، ایجاد باور داخلی برای جذب سرمایه گذاری خارجی، پذیرش رویه های علمی تجربه شده در دنیا می تواند در این مسیر گره گشا باشد.
مناقبی تصریح کرد: در زمینه های مختلف چون کالاهای آی تی، کالاهای سلامت محور، توریسم، حمل و نقل ریلی، هوایی، کالاهای مرتبط با مصرف دانش آموزی نظیر نوشت افزار، کشاورزی، فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی به صراحت می توان گفت از یک سو مزیت های رقابتی، از سوی دیگر تقاضای مصرف و علاوه بر همه این ها، نیاز به تکنولوژی فنی و مدیریتی وجود دارد. بنابراین سرمایه گذار خارجی می تواند به شکل واقعی شیوه های مدرن و به روز را برای فعال سازی ظرفیت ها موجود به کار گیرد
رئیس مجمع واردات در پایان تاکید کرد: باید هدف ما از ورود سرمایه گذار خارجی تأمین این نیازها باشد و اجازه ندهیم بی برنامگی های اقتصادی و تجاری سبب فرار سرمایه گذاران از کشور شود.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا