آیا عربستان در مسیر اصلاح است؟

زنان سعودی برای نخستین بار رأی خواهند داد

زنان سعودی برای نخستین بار رأی خواهند داد

فرانس پرس/خبرنگار آزاد

همزمان با آماده شدن زنان سعودی برای شرکت در انتخابات شهرداری، برابری جنسیتی در پادشاهی عربستان یک قدم به جلو بر می‌دارد.

زنان سعودی دفتر نخستین ستاد انتخاباتی خود را روز یکشنبه راه‌اندازی کردند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که رژیم متعصب سعودی در مسیر اصلاح قرار گرفته‌است.

بیش از 900زن در روز 12دسامبر در محل انتخابات شهرداری شرکت خواهند کرد. این نخستین باری خواهد بود که به زنان در عربستان سعودی حق رأی داده می‌شود.

این کشور غنی از نفت به پادشاهی ملک سلمان مدت‌هاست به دلیل نقض حقوق بشر تحت فشار کشورهای غربی قرار گرفته‌است.

عربستان سعودی با تفسیر خشک و متعصبانه‌ای که از اسلام دارد مورد انتقاد بسیاری برای عدم رعایت حقوق انسانی قرار گرفته‌است. این کشور تنها کشور جهان است که زنان در آن حق رانندگی ندارند

نخستین انتخابات شهرداری در عربستان در سال 2005 انجام شده‌است. انتخابات بعدی در سال 2011 صورت گرفته‌است. اما در هر دو مورد تنها مردان مجاز به شرکت بودند.

عربستان سعودی با تفسیر خشک و متعصبانه‌ای که از اسلام دارد مورد انتقاد بسیاری برای عدم رعایت حقوق انسانی قرار گرفته‌است. این کشور تنها کشور جهان است که زنان در آن حق رانندگی ندارند. علاوه بر آن زنان باید از فرق سر تا نوک پا خود را در چادرهای سیاه بپوشانند. در عربستان زنان برای مسافرت و ازدواج نیاز به کسب اجازه از طرف پدر و یا شوهر خود دارند.

در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس زنان سال‌هاست که حق رأی دارند.

طبق گفته مقامات سعودی، حدود 131هزار زن برای رأی دادن اعلام آمادگی کرده‌اند؛ در حالی‌که 1.35میلیون مرد از جمعیت عربستان در انتخابات شرکت خواهند کرد.

سن رأی در عربستان از 21 سال به 18سال کاهش یافته‌است.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا