روند صعودی نرخ دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟/ افزایش عرضه ارز در راه است

روند صعودی نرخ دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟/ افزایش عرضه ارز در راه است

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به هیچ عنوان درصدد تضعیف نرخ ارز نیست و سیاست ثبات در نرخ ارز را ندارد و معتقد به شناور بودن قیمت آن است، افزود: پیش بینی می کنیم پس از آغاز سال میلادی جدید، عرضه ارز افزایش یابد و عوامل غیربنیادین افزایش نرخ ارز از میان برود.

به گزارش نامه نیوز، بازار ارز طی 10 روز گذشته شرایط متفاوتی را در مقایسه با روزهای دیگر سال تجربه کرده است و قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفته و تا مرز 3670 تومان افزایش یافته است.

در این شرایط برخی فعالان بازار افزایش تقاضا را دلیل اصلی افزایش نرخ ارز عنوان می کنند. به گفته فعالان بازار فرا رسیدن اربعین حسینی و همچنین نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی دو عاملی هستند که تقاضا را در بازار ارز افزایش داده اند.

اما قیمت دلار در بازار در شرایطی از مرز 3600 عبور کرده است که نرخ مبادلاتی دلار پس از ماه ها از مرز 3 هزار تومان عبور کرده و به 3008 تومان رسیده است. این اتفاق در آستانه ارائه لایحه بودجه سال 95 کل کشور به مجلس موجب شده تا برخی فعالان بازار اعلام کنند این افزایش قیمت ها مقدمه ای برای افزایش نرخ ارز در بودجه سال آینده کل کشور است.

برخی کارشناسان می گویند بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش نرخ ریالی آن بر مبنای نرخ تورم است و با افزایش نرخ ارز دولتی و نزدیک کردن آن به نرخ دلار آزاد قصد دارد که نرخ ارز را به تعادل برساند.

کارشناسان با بیان اینکه اما بانک مرکزی تاکنون توفیقی در تعادل بخشی به قیمت ارز نداشته است، می گویند بانک مرکزی نرخ دولتی ارز را بالا می برد تا نرخ ارز دولتی و آزاد را به هم نزدیک کند اما باید در کنار افزایش نرخ دولتی ارز، قیمت آزاد را هم کنترل کند تا این نرخ هم به تبعیت از نرخ بازار آزاد بالا نرود. این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد از نرخ ارز دولتی پیروی می کند و با افزایش قیمت رسمی، نرخ آزاد هم بالا می رود و در اصل ارز آزاد خود را با نرخ دولتی تطبیق می دهد تا همواره فاصله معناداری که میان این دو نرخ وجود دارد، حفظ شود.

کارشناسان معتقدند اگر به یکباره نرخ ارز یکسان شود، از آن زمان بانک مرکزی می تواند با قدرت بیشتری وارد عمل شود و تعادل در نرخ دولتی و آزاد ارز به ویژه دلار ایجاد کند.

در این شرایط صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ ارز در بازار با بیان اینکه یکی از علت‌های روند افزایش نرخ ارز، تغییرات نرخ بهره وری ارزهای خارجی است، گفته است رابطه یورو و دلار فرق کرده و افزایش تقاضای ارز، کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت طلا هم مؤثر است، زیرا کسانی که طلا دارند طلاهای خود را تبدیل به ارز می کنند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: نوسانات نرخ ارز، کوتاه مدت است و پیش بینی می کنیم عواملی که تقاضای ارز را تقویت کرد با افزایش عرضه آن و اقدامات بانک مرکزی، قیمت ارز به نقطه تعادلی خود بر گردد. نقطه تعادلی نرخ ارز پایین تر از قیمت فعلی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به هیچ عنوان درصدد تضعیف نرخ ارز نیست و سیاست ثبات در نرخ ارز را ندارد و معتقد به شناور بودن قیمت آن است، افزود: پیش بینی می کنیم پس از آغاز سال میلادی جدید، عرضه ارز افزایش یابد و عوامل غیربنیادین افزایش نرخ ارز از میان برود.

کریمی ادامه داد: در ماه‌های باقیمانده عرضه ارز افزایش می یابد و به رغم افزایش تقاضا به نرخ‌های واقعی و متعادل تر در قیمت ارز می رسیم. نرخ‌های کنونی، ‌واقعی نیست و در ماههای آخر امسال نوسانات شدید نرخ ارز را نخواهیم داشت.

اما اصغر سمیعی نایب کانون صرافان گفته است اگر حتی همه دلارهای بانک مرکزی را سر چهارراه‌ها بفروشند، طبیعت نرخ دلار پایین نمی‌آید. ممکن است برای یک روز، دو روز، 10 روز نرخ دلار پایین آید، ولی در واقعیت ماجرا نرخ دلار پایین نمی‌آید.

سمیعی با بیان این‌که قیمت واقعی دلار بیش از این ارقام است گفته است اما این‌که در این لحظات قیمت دلار بالا می‌رود، به خاطر این است که وقتی فنر نرخ‌ها جمع می‌شود، یک مقداری ممکن است این فنر بالا رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا