بلومبرگ از مشکلات اقتصادی در مالزی خبر داد

«رینگت» بدترین بازیگر آسیا-اقیانوسیه

«رینگت» بدترین بازیگر آسیا-اقیانوسیه

پوی کان چانگ/گزارشگر:اقتصاد مالزی به کمترین رشد خود در دو سال گذشته رسیده‌است چرا که مصرف بخش خصوصی کاهش یافته‌است و فشار مضاعفی را به سیاستگذاران برای ارتقای رشد و اعتمادپذیری اقتصاد وارد کرده‌است.

بانک مرکزی در کوالالامپور روز جمعه اعلام کرده‌است که تولید ناخالص داخلی در سه ماه گذشته از ماه سپتامبر نسبت به سال پیش 4.7 درصد افزایش داشته‌است. این در حالی است که در سه ماهه گذشته 4.9 درصد افزایش داشته‌است. این ارقام با آمار جمع‌آوری شده در بلومبرگ نیز همخوانی دارد.

نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی همچنان سعی دارد وضعیتی اقتصادی کشورش را آرام کند اما رشد اقتصاد جهانی به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود دولت مالزی به اهداف اقتصادی خود در سال 2015 دست پیدا نکند. بخش خصوصی در مالزی کمتر پول پرداخت می‌کند چرا که هزینه‌ها رو به افزایش است. این مسئله باعث شده کشور مالزی به سمت بحران اقتصادی حرکت کند.

امیلی دبس کارشناس اقتصاد مودیز در استرالیا اظهار کرده‌است که تداوم تأثیر کالاهای جدید و مالیات جدید باعث شده مصرف کاهش پیدا کند. اما پیش‌بینی شده‌است در سه ماهه پایانی تقاضای داخلی و رشد صادرات وضعیت بهتری پیدا کند.

بانک مرکزی در هشتمین نشست متوالی در ماه جاری نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت این در حالی است که دو شریک اصلی تجاری مالزی که چین و سنگاپور هستند هر دو در هفته‌های اخیر سیاست تسهیل پولی را در پیش گرفته‌اند

رینگت به عنوان ارز رایج مالزی روز جمعه در برابر دلار 0.2 درصد کاهش یافت و به 4.3758 در ازای هر دلار رسید. هر چند رینگت در کنار سایر ارزهای بازارهای نوظهور در ماه اکتبر روندی افزایشی داشت اما باز هم در سال جاری 20 درصد کاهش داشته‌است. در واقع می‌توان گفت رینگت بدترین بازیگر منطقه آسیا اقیانوسیه بوده‌است. کشور مالزی با بدهی‌های سنگینی مواجه شده‌است.

بانک مرکزی در هشتمین نشست متوالی در ماه جاری نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت این در حالی است که دو شریک اصلی تجاری مالزی که چین و سنگاپور هستند هر دو در هفته‌های اخیر سیاست تسهیل پولی را در پیش گرفته‌اند.

دولت مالزی پیش‌بینی کرده‌است که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2016 حدود 4 الی 5 درصد افزایش پیدا کند. تورم نیز پیش‌بینی شده‌است که در سال بعد 2 تا 3 درصد افزایش خواهد یافت.

انتظار می‌رود رینگت پس از تصمیم فدرال رزرو امریکا برای عادی کردن نرخ بهره، بهبود پیدا کند. علاوه بر آن مسائل داخلی در مالزی حل خواهد شد که این مسئله به تقویت ارز این کشور کمک خواهد کرد.

دولت مالزی مدت‌هاست که تلاش می‌کند اقتصاد این کشور را از بحران خارج کند به ویژه از زمانی‌که بهای نفت کاهش شدیدی را تجربه کرد.

منبع: بلومبرگ

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا