پس از جذب سرمایه این دو اشتباه را نکنید

پس از جذب سرمایه این دو اشتباه را نکنید

استارتاپ ها برای رشد به پول نیاز دارند. به همین دلیل است بخش زیادی از وقت و انرژی خود را به جذب سرمایه اختصاص می دهند. اما کمتر کسی می گوید بعد از جذب سرمایه چه کار باید کرد و یا چه کار نباید کرد.

همه ی ما این را می دانیم که استارتاپ ها برای رشد به پول نیاز دارند. به همین دلیل است بخش زیادی از وقت و انرژی خود را به جذب سرمایه اختصاص می دهند. نکته ی محسوسی که در این میان وجود دارد این است که کمتر کسی می گوید بعد از جذب سرمایه چه کار باید کرد؛ و یا به عبارت بهتر، چه کار نباید کرد.

اغلب مؤسسین استارتاپ ها پس از آنکه سرمایه ی مورد نیاز خود را جذب کردند نفس راحتی می کشند. اما باید در نظر داشت که کار به هیچ وجه تمام نشده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک، اشتباهات بزرگ و در عین حال رایجی وجود دارند که در این مرحله نیز استارتاپ ها را به شدت تهدید می کنند. دو مورد از این اشتباهات را در ادامه می توانید مطالعه کنید.


۱- مغرور شدن به سرمایه و از دست دادن انرژی اولیه

فرهنگ استارتاپی آنقدر روی جذب سرمایه متمرکز است که اکثر کارآفرینانی که موفق به این کار می شوند، موفقیت خود را مهر تأییدی بر موفقیت شرکتشان قلمداد می کنند. هرچه باشد، آنها در جذب سرمایه و متقاعد کردن سرمایه گذاران به اثربخش بودن ایده ی بزرگشان موفق بوده اند. اما آیا به همین دلیل قطعاً موفق خواهند شد؟ پاسخ منفی است.

می توان به خاطر موفقیتی که در جلب نظر و سرمایه ی دیگران کسب کرده اند به این دسته از کارآفرینان تبریک گفت اما این، حضور طولانی مدت آنها در صحنه را تضمین نمی کند. اگر استارتاپ شما در این مرحله موفق عمل کرد راضی نشوید و به خاطر داشته باشید که چون سرمایه جذب کرده اید، احتمالاً باید سرمایه ی بیشتری نیز جذب کنید و با این کار تا لحظه ی آخر در چرخه ی اثبات کسب و کار خود به هیئت مدیره و سرمایه گذاران قرار خواهید گرفت.

مغرور شدن به این موفقیت می تواند چشمان شما را به روی این حقیقت ملموس ببندد. تمام سرمایه گذاران می خواهند شاهد بازگشت سرمایه گذاری خود باشند و منتظرند شما این کار را برایشان انجام دهید. به همین دلیل است که هر کسب و کاری نباید به دنبال جذب سرمایه ی سرمایه گذاران باشد.


۲- از دست دادن کنترل در مواجهه با موانع غیر منتظره

این موضوعی مسلم است. شما پس از گذراندن مانع اولیه ی مالی، با مشکلات غیر منتظره ی بیشتری مواجه خواهید شد و کارها ممکن است آنگونه که فکر می کنید پیش نروند. برخی از استارتاپ ها از این موانع پیش بینی نشده جان سالم به در می برند و برخی هم خیر. این مسئله کاملاً به این بستگی دارد که اصولاً برای موانع غیر منتظره طرح ریزی کرده باشید یا نه. حتی باید این را به خوبی بدانید که برخی مسائل وجود دارند که قادر نیستید از قبل برایشان طرح ریزی کنید.

وقتی اوضاع شروع می کند به خارج شدن از کنترل، باید بتوانید نگاه واقع بینانه ای به چالش پیش روی خود داشته باشید و تصمیم بگیرید. شاید به نظر بدیهی برسد اما خیلی از کارآفرینان به دلیل ترس از خراب کردن، توانایی تصمیم گیری خود را از دست می دهند. بیشتر مواقع به جای نتیجه ی مطلوب خود و آنچه می خواهید از آن بپرهیزید، مجبور خواهید بود بین بد و بدتر انتخاب کنید.

حال که پول سرمایه گذار را در اختیار دارید، خیلی مسائل دیگر وجود دارند که باید به آنها رسیدگی کنید. یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکن است در این مرحله مرتکب شوید این است که فرضیات اولیه تان اشتباه از آب در بیایند، اما شما در این باره با خودتان روراست نباشید. کارآفرینان به طور طبیعی خوش بین هستند، بنابراین شما نیز احتمالاً مثل همیشه نیمه ی پر لیوان را خواهید دید. به این ترتیب لازم است بررسی دقیقی از اوضاع خود به عمل بیاورید. همچنین از شبکه ای از افراد مورد اعتماد و نزدیک به خود بخواهید در مورد اوضاعتان بازخور های صادقانه به شما بدهند و در مواقع لزوم خوش بینی شما را در عمل بیازمایند.

به یاد داشته باشید، موفقیت هیچ نسخه ی از پیش تعیین شده ای ندارد اما اجتناب از اشتباهات ساده ای از این دست می تواند برای استارتاپ ها حکم مرگ و زندگی را داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا