حجم ظرفیت سرمایه گذاری مجتمع کشت و صنعت لرستان شش هزار میلیارد ریال است

حجم ظرفیت سرمایه گذاری مجتمع کشت و صنعت لرستان شش هزار میلیارد ریال است

خرم آباد - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت: حجم ظرفیت مجتمع احیا شده کشت و صنعت لرستان پنج تا شش هزار میلیارد ریال است.

علی هادی چگنی روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از مجتمع کشت و صنعت لرستان افزود: تاکنون بدون احتساب بدهی پرداخت شده مجتمع به بانک، 700 تا 800 میلیارد ریال نیز در این مجتمع سرمایه گذاری و بسیاری از زیرساختهای موردنیاز نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 400 نفر در این مجتمع مشغول بکار هستند گفت: با افزایش سرمایه گذاری ها و ایجاد فازهای جدید، اشتغالزایی این طرح به دوهزار نفر افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: علیرغم اقدامات مطلوب تیم مدیریتی استان در دو سال گذشته ، لرستان شاخص های اقتصادی چندان مطلوبی نداشته و برای رفع این مشکل باید سرمایه گذاری های مشابه کشت و صنعت در لرستان صورت گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان ادامه داد: نرخ 21 درصدی بیکاری استان در سال 91 به ترتیب در سالهای 92 و 93 به 17 و 15 درصد کاهش یافته و برای رسیدن به متوسط کشور راهی جز سرمایه گذاری وجود ندارد.
چگنی با اشاره به کاهش تصدی گری دولت گفت:هدفگذاری مدیریت ارشد اجرایی استان برای توسعه، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.
به گفته وی در این راستا بخش خصوصی محور توسعه استان بوده فراهم کردن زیرساختهای لازم و جذب سرمایه گذار در دستور کار قرار دارد.
مجتمع کشت و صنعت لرستان نیز در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای 250 سوله نگهداری دام و طیور است که هر سوله یک هزار راس دام در آن نگهداری می شد، به طوری که سالانه 250هزار راس دام و طیور در آن پروار می شد.
23 سیلوی فلزی دو هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و 66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یکهزارو500 نفر به صورت مستقیم را داراست.
تا پیش از سال 66، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی، در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی مجتمع، این کارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
با تمامی این ظرفیت ها، مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال 1383 بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد تا بدین وسیله شاید بتوان شاهد پیشرفت چشمگیر و توسعه بیشتر این مجموعه باشیم.
اما بعد از این تصمیم گیری، کارگران اخراج شدند به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه اندازی، دوباره دعوت به کار شوند که به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند، بلکه هیچ نیروی کار جدیدی هم استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار کار و سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیر منقول هم توسط مالکان خصوصی فروخته شد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هوشنگ بازوند استاندار لرستان، احیا این گنج عظیم را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره با رایزنی های بسیار موفق به جذب سرمایه گذار چند میلیون دلاری شد و بالاخره عملیات احیا و راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد.
به گفته بازوند استاندار لرستان، بدهی های این مجتمع به بانک رقمی معادل 125 میلیارد ریال بود که سرمایه گذار این طرح ضمن پرداخت بدهی های معوق مجتمع، سرمایه گذاری مناسبی را برای تبدیل این مجموعه به یک مجتمع اقتصادی فعال و موفق انجام داده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا