سرمایه گذاری در معدن گارانتی می خواهد/ دولت در اکتشافات معدنی بلاتکلیف است

سرمایه گذاری در معدن گارانتی می خواهد/ دولت در اکتشافات معدنی بلاتکلیف است

دنیای معدن - رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن با بیان اینکه اکتشافات معدنی نیازمند تدوین یک استراتژی است، تاکید کرد تا زمانی که دولت و بانک مرکزی سرمایه گذاری در بخش معدن مخصوصا اکتشاف را تضمین نکنند، بخش خصوصی نمی تواند با سرمایه گذار خارجی جوینت ونچر کند.

محمدجعفر صادقی‌پناه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در بخش اکتشافات معدنی اقدامات بسیار کمی انجام شده است، گفت: در این سال‌ها آنطور که باید دولت به فکر اکتشافات نبوده است در صورتی که برای پیشبرد آن نیازمند تنظیم یک استراتژی دقیق هستیم. او با بیان اینکه در حال حاضر پیروی از یک استراتژی خاص در اکتشافات معدنی ضرورت دارد، گفت: در مقطع فعلی برنامه کلان و منسجمی در این حوزه وجود ندارد تا در قالب آن برنامه دولت عملیات اکتشافی خود را پیش‌ ببرد و به همین دلیل می‌توان گفت زمانی که سیاستگذاری‌ها و زیرساخت‌ها برای دولت فراهم نیست چطور می‌توان از بخش خصوصی توقع فعالیت‌های اکتشافی داشت؟ معمولا در هر فعالیتی بخش خصوصی زمانی می‌تواند حضور پررنگی داشته باشد که زمینه‌های لازم برای آن فراهم باشد و با برآوردی که دارد اقدامات اکتشافی را به صرفه ببیند تا شرایط را برای ورود مساعد احساس کند. 

صادقی‌پناه افزود: مخصوصا در زمینه اکتشافات معدنی که هم سرمایه‌ کلانی را نیازمند است و هم ریسک‌پذیری بالایی دارد، معمولا در مدت زمان بیشتری این سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. از سویی مسیر قیمت‌ مواد معدنی فاکتور مهمی در سطح جهان برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. با توجه به این مسائل اما می‌بینیم یک بلاتکلیفی در زمینه اکتشافات وجود دارد و این را همه ما فعالان معدنی درک می‌کنیم.
عضو هیات‌ مدیره خانه معدن با بیان اینکه برای خارج شدن از این بلاتکلیفی و پیشرفت در اکتشافات باید دولت هر چه سریع‌تر استراتژی بخش معدن را تهیه کند، گفت: درصد کمی از سراسر کشور به لحاظ مواد معدنی ‌ شناسایی شده و باید دولت به این موضوع لازم را داشته باشد و با کمک بخش خصوصی برنامه کلانی در این خصوص تنظیم کند. گرچه ما معتقدیم نمی‌توان برای یک بخش جداگانه استراتژی نوشت و حتما باید استراتژی بخش‌های اکتشاف با بخش‌های دیگر همسو و هماهنگ باشند. حتی به نظرم برای بخش معدن و صنایع معدنی هم نمی‌توان استراتژی مستقل نوشت و بقیه بخش‌ها را نادیده گرفت. از این رو برای همه اینها باید یک استراتژی همسو تنظیم کرد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا