معاون زنگنه به مهر خبر داد:

تحولات جدید درروابط نفتی تهران-قاهره/ایران آماده فروش نفت به‌ مصر

تحولات جدید درروابط نفتی تهران-قاهره/ایران آماده فروش نفت به‌ مصر

معاون وزیر نفت با اشاره به آمادگی به ایران برای فروش نفت و فرآورده نفتی به مصر، گفت: امیدوارم توسعه تجارت نفت منجر به بهبود روابط سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مصر شود.

امیرحسین زمانی نیا در گفتگو با مهر درباره درخواست اخیر وزیر نفت مصر به منظور از سرگیری واردات نفت خام از ایران در دوران پساتحریم، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه و بهبود روابط تجاری با همه کشورهای منطقه است.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اعلام اینکه امیدواریم توسعه روابط تجاری آثار سیاسی هم به همراه داشته باشد، تصریح کرد: بر این اساس صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی امکان نزدیک شدن روابط سیاسی با کشورها را از نظر سیاسی فراهم می کند.

وی با اشاره به آمادگی به ایران به منظور فروش نفت و فرآورده نفتی به مصر، تاکید کرد: امیدوارم توسعه تجارت نفت منجر به بهبود روابط سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مصر شود.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران هیچ گونه محدودیتی برای فروش نفت خام و یا فرآورده های نفتی به مصر ندارد و در صورت ارائه درخواست رسمی این پیشنهاد قابل بررسی خواهد بود.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم در گفتگو با مهر تاکید کرد: در صورت لغو تحریم ها قطعا روابط نفتی ایران و مصر بهبود می یابد و نفت خام بیشتری از مسیر خط انتقال سومید و یا سوئز به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

«شریف اسماعیل» وزیر نفت و منابع معدنی مصرف اخیرا در اظهاراتی به روزنامه الاهرام گفته است: تحریم‌های تحمیلی بر ایران و عدم صادرات نفت خام تاثیرات منفی زیادی بر خط انتقال نفت «سومید» داشت.

این عضو کابینه دولت مصر تاکید کرده است: در دوره آتی و پس از اعطای اجازه به ایران برای صادرات نفت، واردات خط سومید نیز افزایش یابد تا بتواند خسارت‌های وارده در دوران گذشته را جبران کند.

در همین حال، «شریف سوسا» قائم مقام وزیر نفت مصر هم هفته گذشته با حضور در تهران در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور یافت و در این نشست با تشکر از میزبانی ایران، پیام تشکر رئیس جمهوری مصر به رئیس جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

این در حالی است که در ادامه تحولات جدید در روابط نفتی ایران و مصر، اخیرا نماینده و حافظ منافع مصر در ایران به دعوت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت نفت ایران از آخرین وضعیت طرح توسعه فازهای میدان پارس جنوبی در عسلویه بازدید کرده است.

از سوی دیگر در طول چند سال گذشته تاکنون مصر به یکی از بازارهای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در قاره آفریقا تبدیل شده است و حتی چند محموله محصولات پلیمری ایران به وزن تقریبی ۲۵ هزار تن به این کشور آفریقایی صادر شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا