کاهش نرخ خوراک هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده است

کاهش نرخ خوراک هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده است

بنده از وزیر نفت شنیدم که می گفت، هندی ها برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی به چابهار آمده بودند و پیشنهاد 10 سنتی ایران را برای نرخ خوراک نپذیرفتند. آنها حاضر به پرداخت رقمی بیش از پنج سنت نبودند و نهایتا هم رها کردند و رفتند.

 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در واکنش به برخی اخبار غیر رسمی درخصوص کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها  از 13 به 10 سنت گفت:  کاهش 3 سنتی نرخ خوراک هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده، اما برداشت ها این است که در نهایت نرخ 10 سنت تثبیت شود .
احمد مهدوی ابهری، گفت: ماه هاست قیمت نفت و انرژی در دنیا پایین آمده است اما همچنان خوراک پتروشیمی ها با همان نرخ  13 سنت سابق  عرضه می شود و این مساله، صنایع پتروشیمی را با مشکل مواجه  کرده است .
وی به آخرین جلسه صاحبان صنایع پتروشیمی با مسوولان دولتی اشاره کرد و گفت: در آن جلسه ضمن تاکید مجدد بر قانون، قیمت های جهانی را استخراج و اعلام کردیم و رفرنس ها را  هم تحویل دادیم . با این حال، تصور می کنیم وزارت نفت بخواهد  رقم 10 سنت را برای نرخ خوراک تعیین کند که البته به نظر ما این رقم هنوز  هم زیاد است و برای ما مطلوب نیست. 
مهدوی ابهری  اظهار داشت: اگر به آنچه قانونگذار گفته است گردن نهیم و  از طرفی جذب سرمایه گذار و رقابت در بازار های بین المللی هم مهم باشد، دولت باید حداکثر به قیمت 8و نیم سنتی خوراک  رضایت دهد؛  البته ما نمی گوییم ارزان فروشی کنند؛ بلکه اگر قیمت جهانی نفت بالا رفت، مجدد قیمت ها افزایش یابد. منتهی حتما آن را به فرمولی مشخص متصل کنند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی سپس با ذکر خاطره ای از حضور هیات های خارجی در ایران گفت: بنده از وزیر نفت شنیدم که می گفت، هندی ها برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی  به چابهار آمده بودند و  پیشنهاد 10 سنتی ایران را برای نرخ خوراک نپذیرفتند. آنها حاضر به پرداخت رقمی  بیش از پنج سنت نبودند و نهایتا هم رها کردند و رفتند.
مهدوی ابهری در پاسخ به این مساله که رقم غیر رسمی 10 سنت ممکن است نرخ سوخت صنایع پتروشیمی باشد و نه خوراک آنها، گفت: این خوراک است که تبدیل به ارزش افزوده می شود و گرنه سوخت که موتور محرکه ای برای چرخش همه صنایع است و تکلیفش روشن است؛ لذا از این لحاظ نباید  بین قیمت سوخت پتروشیمی ها  و سوخت دیگر صنایع، تفاوت باشد .
پیش از این بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره مغایر بودن تعیین قیمت معادل 10 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها با قانون برنامه بودجه از سوی دولت تصریح کرده بود: این موضوع خلاف قانون نیست؛ قانون بودجه سال 93 در این رابطه قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها را معادل 13 سنت تعیین کرده است. اما دولت، تنها قیمت گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را که به مصرف سوخت می رسد، معادل 10 سنت تعیین کرده؛ بنابر این، این دو موضوع با هم متفاوت هستند.
وزیر نفت همچنین افزوده بود:  وقتی قیمت خوراک و سوخت را برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی تلفیق کنیم، قیمت همان 265 تومان یا 10 سنت تعیین می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا