رئیس کنفدراسیون صادرات: مناطق آزاد از هدف اصلی خود فاصله گرفته اند

رئیس کنفدراسیون صادرات: مناطق آزاد از هدف اصلی خود فاصله گرفته اند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه مناطق آزاد از هدف اصلی خود دور شده اند، گفت: مناطق آزاد به مکانی سیاحتی برای ورود کالاهای همراه مسافر، کالاهای مصرفی و یا کالاهایی که توجیه اقتصادی ندارند، تبدیل شده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری مناطق آزاد، محمد لاهوتی با تاکید براینکه مناطق آزاد اقتصادی باید تبدیل به مناطق توسعه یافته صنعتی با محوریت صادرات شوند، افزود: اصل شکل گیری مناطق آزاد تجاری که در دولت سازندگی با هدف تولید برای صادرات است اما اکنون از هدف اولیه خود دور شده اند.
وی با تاکید بر اینکه این مناطق نتوانسته اند به اقتصاد کمک کنند، تصریح کرد: مناطق آزاد در تقابل با تولید قرار گرفته و راهی برای ورود کالاهای مصرفی به کشور گشوده اند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در چند سال گذشته مناطق آزاد برای حمایت از تولید داخلی تاسیس شدند و متناسب با ماموریت خود پیش نرفته اند؛ امید است این مناطق به سمت اصلاح ساختارها حرکت کرده و تبدیل به مناطق توسعه یافته صنعتی با محوریت صادرات شوند.
وی ادامه داد: ایجاد مناطق آزاد در نقاط محدود کشور می تواند به ایجاد اشتغال و رفاه این مناطق کمک کنند تا در آینده شاهد ورود دانش فنی و ایجاد ارتباط بهتر در این مناطق باشیم.
لاهوتی با بیان اینکه در دوره تحریم باوجود فشارهایی که متحمل شدیم، تجربه های خوبی به دست آورده ایم، گفت: ارز حاصل از فروش نفت در سال های اخیر تحویل دولت نمی شد و برخی کشورها در قبال نفت به ما کالا می فروختند؛ برخی دیگر نیز پول ما را در بانک ها بلوکه می کردند اما با وجود همه این مشکلات، صادرات و واردات غیرنفتی کشور تقریبا به 150 میلیارد دلار رسید و فروش نفت نیز در خوشبینانه ترین حالت 250 میلیارد دلار است.
وی افزود: اگر هزینه های جاری را از وابستگی به نفت خارج کنیم، صادرات و واردات کشور توانایی این را دارند که خود را هم تراز کنند اما این موضوع نیز بستگی دارد پرداخت مالیات ساماندهی و اصلاح شود؛ همانطور که تولیدکننده و کارمند دولت مالیات پرداخت می کنند، افراد در فعالیت های غیرشفاف نیز شناسایی شوند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر لزوم ارائه فاکتور در معاملات جاری کشور گفت: خرید کالا فقط در قبال فاکتور انجام می شود تا مشخص شود هر کسی چه مقدار کالا فروخته است و چه مقدار مالیات باید پرداخت کند؛ چنانچه هزینه های جاری کشور از طریق مالیات حقه و بدون تکیه به نفت لحاظ شود، به طور قطع می توانیم بدون فروش نفت، کشور را اداره کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا